افراد آلرژیک، افسرده ترند!

افراد آلرژیک، افسرده ترند!

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد ابتلا به “تب یونجه” و سایر آلرژی‌های رایج، به طور قابل توجهی امکان ابتلا به “افسردگی” و “اضطراب” را افزایش می دهد.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، “تب یونجه” یا “رینیت آلرژیک”، التهاب مخاط بینی است که در اثر واکنش زیاد حساسیتی ایجاد می‌شود و باعث بروز علائمی شبیه علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، خارش چشم‌ها، گرفتگی بینی، عطسه و فشار در ناحیه سینوس‌ها می‌شود. اما بر خلاف سرماخوردگی، ویروس باعث ابتلای به تب یونجه نمی‌شود و در فصل بهار نیز میزان افراد مبتلا به این آلرژی افزایش می‌یابد.

در یک مطالعه جدید، محققان نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. که در این مطالعه ارتباط میان “تب یونجه”،”آسم” و “اگزما” با بیماری‌های روانی بررسی شد.

در این راستا محققان معتقدند ارتباط میان این دو دسته بیماری، متخصصان را به پیش‌بینی بهتر اختلالات روانی کمک می‌کند.

محققان دریافتند، التهابات ناشی از آلرژی ممکن است احتمال بیماری‌های روانی را افزایش دهد. در همین رابطه، اضطراب ناشی از مواجهه با آلرژی، ممکن است علت این ارتباط را توضیح دهد.

در این تحقیق ۴۶ هزار و ۶۴۷ بیمار مبتلا به آلرژی و ۱۳۹ هزار و ۹۴۱ نفر بدون آلرژی، با هم مقایسه و بررسی شدند.

افرادی که مبتلا به یکی از سه آلرژی شایع نبودند، با احتمال ۶٫۷ درصد، مبتلا به اختلالات روانی در مدت زمان ۱۵ ساله شدند. این در حالی است که این احتمال برای افراد مبتلا به آلرژی، به ۱۰٫۸ درصد افزایش یافت.

دکتر نیان شنگ، از محققان این مطالعه که در بیمارستان تایوان انجام شد گفت: در این تحقیق، بیماران در تمامی سنین مورد بررسی قرار گرفتند.

وی افزود، ما به این نتیجه رسیدیم که بعضی از بیماران که مبتلا به یکی از اختلالات “اگزما”، “تب یونجه” و یا “آسم” بودند، از اختلالات احساسی رنج می‌بردند.

وی ادامه داد، بررسی شرایط عاطفی و سلامت روانی بیماران، می‌تواند به جلوگیری از بروز اختلالات روان بعدی در آن‌ها کمک کند.

دکتر سامانتا واکر، از “مرکز تحقیقات آسم” انگلیس گفت: این مطالعه یک گام در جهت نشان دادن پیوند میان سلامت روان و آلرژی است. ولی هنوز دقیق مشخص نیست که این احتمال یک رابطه علت و معلولی است یا نه.

وی افزود، تحقیقات بیشتری در این ارتباط لازم است.

نتایج این مطالعات در مجله ” Frontiers in Psychiatry” منتشر شد.

 

بیشتر بخوانید

 

 


telegram2 files