افزایش سن جوانی از ۱۸ تا ۳۵ سالگی

افزایش سن جوانی از ۱۸ تا ۳۵ سالگی

 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد تغییر سن جوانی از ۱۸ تا ۳۵ سال را در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان مطرح کرد.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محمدمهدی تندگویان در شصت و هشتمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با بیان اینکه سن جوانی در کشور بین ۱۵ تا ۲۹ سال در نظر گرفته شده است، گفت: بکارگیری این رده سنی باعث شده است تا هم با وزارت آموزش و پرورش و هم با وزارت کار دچار مشکلاتی شویم، چرا که جوانان ۱۵ ساله به لحاظ قانونی در انجام امور اداری و حتی مراجعه به بانک‌ها با محدودیت روبرو هستند اما با تغییر حداقل این سن به ۱۸ سال این مشکل برطرف خواهد شد. همچنین با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور، به نظر می‌رسد سقف جوانی نیز باید به ۳۵ سال افزایش یابد.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد باید در نهایت به شورای عالی جوانان رفته و در آنجا به تصویب برسد ادامه داد: مصوبه دیگری که باید در این شورا بررسی شود مربوط به سیاستگذاری جوانان در کل کشور است. به نظر می‌رسد یک سیاستگذاری کلانی در حوزه جوانان در کشور وجود ندارد. این موضوع مرتبط با تفکیک وزارت ورزش از سازمان جوانان نیست و مربوط به موضوع آینده جوانان کشور است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه این حوزه نیازمند سیاستگذاری‌های کلان کشوری است نیز تصریح کرد: هفت کمیسیون تخصصی زیرمجموعه ستاد ملی جوانان برای تدوین سیاستگذاری در این حوزه مشغول به کار شدند که شامل کمیسیون‌های ازدواج، مشارکت اجتماعی، اشتغال، اوقات فراغت، آسیب‌های اجتماعی و فضای مجازی هستند.

وی با بیان اینکه در طول هشت ماه گذشته در معاونت ساماندهی امور جوانان تغییرات عمده‌ای در سیاستگذاری اتفاق افتاده است، تصریح کرد:‌ یکی از مهمترین دستاوردهای این معاونت در طول سال گذشته برگزاری مجمع ملی جوانان با حضور سازمان‌های مردم نهاد این حوزه در شیراز بوده است.

تندگویان با اشاره به فعالیت‌های این معاونت در سطح کلان نیز اظهار کرد: فعالیت در حوزه کارآفرینی، اشتغال و هماهنگی با نهادهای مختلف مانند ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات، صنعت و معدن، معاونت علمی و پژوهشی ریاست جمهوری و به ویژه وزارت کشور در خصوص ثبت شناسه تشکل‌ها نیز از جمله مهمترین این فعالیت‌ها بوده است.

وی با اشاره به فرا رسیدن هفته جوان در هشتم اردیبهشت ماه نیز اظهار کرد: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مسائل جوانان، برنامه‌های این هفته باید هر چه پرشورتر برگزار شود. در طول یکسال گذشته هیچ سخنرانی از مقام معظم رهبری نبوده است که در آن به جوانان اشاره نشده باشد. این تاکید همچنین از سوی ریاست جمهوری نیز برای بکارگیری جوانان و به ویژه انتصاب در پست‌های مدیریتی وجود دارد.

به گفته تندگویان برگزاری همایش‌های تخصصی کارآفرینی، گردشگری و فرهنگی و همچنین شبکه سازی تخصصی تشکل‌ها از عمده‌ترین رویکردهای این معاونت در حوزه جوانان بوده است.

تندگویان با انتقاد از اینکه مهمترین مشکل حوزه جوانان عدم برون سپاری کارهای دولتی به تشکل‌ها در استان‌های مختلف است نیز گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ تشکل مردم نهاد در استان‌ها و حتی روستاها فعال هستند که فعالیت آنها با امتیازات خوبی نظیر معافیت مالیاتی و بیمه‌ای همراه است. این تشکل‌ها می‌توانند ظرفیت‌های خوبی برای انجام امور دولتی باشند.


telegram2 files