عوارض جدی نور لامپ و تلفن‌های همراه بر سلامت کودکان

عوارض جدی نور لامپ و تلفن‌های همراه بر سلامت کودکان

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد زمانیکه کودکان شب‌ها هنگام خواب در معرض نور قرار می‌گیرند، این نور به طور کامل باعث توقف تولید هورمون”ملاتونین”(melatonin) در بدن آنها می‌شود.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، توقف تولید هورمون ملاتونین سبب اختلال در ساعت طبیعی بدن می‌شود. در این تحقیق ۱۰ کودک سه تا پنج ساله یک ساعت قبل از خواب یعنی ساعت ۸ شب، در معرض نور قرار گرفتند. در عرض ۱۰ دقیقه تولید ملاتونین در بدن آنها متوقف شد.

ملاتونین هورمونی است که نقش مهمی در ساعت بدن و خواب خوب ایفا می‌کند. توقف ترشح این هورمون بدون شک کیفیت خواب را کاهش می‌دهد و در بلندمدت نیز می‌تواند سبب ایجاد مشکلات جدی دیگری نیز شود.

این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه “کلرادو”(University of Colorado) انجام شده ادامه مطالعه‌ای است که درباره همین موضوع توسط دیگر محققان در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت. نتایج مطالعه سال ۲۰۱۵ نشان داد که قرار گرفتن کودکان در معرض نور عوارض جدی در پی دارد.

نتایج مطالعات محققان اینگونه بود که نور کم حدود ۹ درصد، نور متوسط حدود ۲۶ درصد و نور زیاد در حدود ۳۷ درصد تولید ملاتونین را در بدن کاهش می‌دهد. محققان در مطالعه خود از لامپ‌های مهتابی استفاده کردند.

محققان بر این باورند امروزه بسیاری از کودکان از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند و نور صفحه این گوشی‌ها می‌تواند عوارض جدی بر ساعت بدن کودکان بگذارد.

نور زیاد در طول شب عوارض جدی برای سلامت کودکان دارد که می‌توان به افسردگی، خودکشی و سرطان اشاره کرد.

نور زیاد در شب چیزی است که محققان آن را “آلودگی نوری”(light pollution) می‌نامند، که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود. این یک مشکل سریع در حال رشد در دنیای مدرن است.

“جین تونگ”(Jean Twenge) یکی از محققان این مطالعه گفت: ارتباطی بین صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند و خطر افسردگی و خودکشی در نوجوانان وجود دارد. اختلال در ساعت بدن می‌تواند عامل اصلی آن باشد. نور زیاد در شب باعث کاهش کیفیت خواب می‌شود همچنین می‌تواند موجب بیماری خطرناکی مانند سرطان شود.

سرطان خون شایع ترین سرطان در کودکان است. این سرطان از مغز استخوان شروع می‌شود و باعث شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی می‌گردد. این سلول‌های سفید توسط سلول‌های بنیادی تولید می‌شوند.

مطالعات اخیر نشان داده است که تکثیر سلول‌های بنیادی تحت کنترل ساعت بدن است. بنابراین، نور بیش از حد در شب می‌تواند از رشد سلول‌های بنیادی نیز جلوگیری کند.

این تحقیق در مجله” The Conversation” منتشر شد.


telegram2 files