موسیقی بر خلق و خوی انسان چه تأثیری دارد؟

موسیقی بر خلق و خوی انسان چه تأثیری دارد؟

 

شاید شما هم زیاد به گوشتان خورده باشد که موسیقی غذای روح انسان است. اما بسته به شرایط مختلف انسانها موسیقی گوش می دهند. گاهی شاد، گاهی غمگین. موسیقی غمگین می تواند افسردگی شما را تشدید کند. اما یک موسیقی شاد می تواند تأثیری مانند یک داروی ضدافسردگی را برای شما داشته باشد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، شاید شما هم زیاد به گوشتان خورده باشد که موسیقی غذای روح انسان است. اما بسته به شرایط مختلف انسانها موسیقی گوش می دهند. گاهی شاد، گاهی غمگین. موسیقی غمگین می تواند افسردگی شما را تشدید کند. اما یک موسیقی شاد می تواند تأثیری مانند یک داروی ضدافسردگی را برای شما داشته باشد.
حالا اگر روز مزخرف و بی حوصله ای را داشتید، ادامه ی این مطلب را دنبال کنید تا ببینید که موسیقی چطور می تواند تقریبا بلافاصله حالت و خلق و خوی شما را عوض کند.

موسیقی بر بخش های مختلف مغز تاثیر می گذارد و به همین دلیل هم هست که توسط بسیاری ازمتخصصان در درمان بیماران افسرده یا مضطرب استفاده می شود. وزن موسیقی، ریتم موسیقی، گام و اوج موسیقی همه در نواحی ای از مغز مدیریت و پرداخته می شوند که با احساسات و خلق و خو در ارتباط هستند. این نواحی کلیدی عبارتند از: هیپوکامپ، قشر پیشانی و لوب آهیانه.

هیپوکامپ که یکی از ساختار های سیستم لیمبیک است، مسئول تثبیت خاطرات جدید است و همینطور پاسخ های عاطفی نیز ایجاد می کند. از سوی دیگر قشر پیشانی احساسات و ضربه های روحی شدید را مدیریت می کند؛ این قسمت به انسان کمک می کند که تصمیمات خوب و قابل قبول بگیرد و بنابراین با این کار مانع از بروز رفتارهای نامناسب می شود. به همین ترتیب لوب آهیانه هم مسئول پردازش و درک اطلاعات بوده و برجاهای دیگر هم تاثیرگذار است.موسیقی به دلیل توانایی اش در دگرگون ساختن بخش های مختلف مغز در بسیاری از تراپی ها و درمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال برای درمان افرادی که سکته ی مغری کرده اند استفاده می شود تا به انها آموزش دهد که چطور دوباره صحبت کنند. به کسانی که لکنت زبان دارند هم توصیه می شود تا بتوانند کلمات را دقیق و واضح تلفظ کنند. از آنجایی که موسیقی با قسمت های مربوط به احساسات هم در ارتباط است، به عنوان درمانی برای تغییر خلق و خو و مود برای بیمارانی که از افسردگی یا اضطراب رنج می برند هم استفاده می شود.
هر زمان که احساس ناراحتی وافسردگی می کنید، موسیقی می تواند شما را از این حال خارج کند. موارد زیر راه هایی هستند که موسیقی از طریق آنها روحیه ی شما را بهبود می بخشد:

موسیقی می تواند باعث شادی شما شود
بسیاری از مردم وقتی ناراحت و دپرس هستند، به سراغ موسیقی ریتمیک می روند که خب تعجبی هم نیست که چرا موسیقی یک راه حل مناسب برای کسانی است که احساس ناراحتی می کنند. سال هاست که موسیقی موجب شادی و خوشحالی افراد شده و این به این دلیل است که آهنگ های تسکین دهنده موجب آزاد شدن هورمون سروتونین که هورمون محرک شادی است می شوند. موسیقی همچنین با دوپامین که یک انتقال دهنده ی عصبی است بدن را فرا می گیرد که این انتقال دهنده موجب پیدا کردن حس خوب می شود. موسیقی همینطور راه را برای آزادسازی نور اپی نفرین که هورمونی شادی آور است هموار می کند.
با وجود تمام این هورمون هایی که موجب گسیل شدن شادی به بدن شما می شوند، دیگر نیازی به خرید داروهای گران قیمت افسردگی برای داشتن احساس بهتر ندارید!

موسیقی می تواند به شما انگیزه ببخشد
آهنگ هایی که پیام های مثبت و الهام بخش دارند واقعا می توانند خلق و خوی شما را بهبود ببخشند. پیام هایی که در این آهنگ ها وجود دارد همراه با حس شادی ای که با این آهنگ ها همراه است می تواند به شما انگیزه بدهد که خودتان را جمع و جور کنید و دوباره سعی کنید.

موسیقی باعث کاهش استرس می شود
آیا استرس های کاری موجب ناراحتی و اضطراب شما شده اند؟ یک راه عالی برای برطرف کردن تنشی که موجب ناراحتی شما شده این است که به موزیک گوش کنید. آهنگ های تسکین دهنده می توانند به شما کمک کنند که ماهیچه هایتان را ریلکس کرده و نفس کشیدنتان را آرام تر کنید. با چنین تغییرات فیزیکی ای، شما می توانید استرسی که باعث خشن شدن و دمدمی مزاج بودن شما شده است را از بین ببرید.

موسیقی می تواند در درک شما تاثیرگذار باشد
حتی اگر چیزی که موجب ناراحتی شمامی شود هم در حال حاضر وجود نداشته باشد، می تواند روزها موجب ناراحتی و دپرسی شما شود؛ مخصوصا اگر خودتان هم جلوی این قضیه را نگیرید!‌اما اگر می خواهید که از دیدگاه مثبت تری در زندگی بهره ببرید، لازم است که به موسیقی های مورد علاقه تان گوش دهید.
مطالعاتی که انجام شده نشان داده اند که وقتی افراد به موزیک های پرجنب و جوش تر گوش می دهند، درک مثبت تری از زندگی دارند.

موسیقی می تواند امواج مغزی شما را تغییر دهد
موسیقی نه تنها می تواند حالت فعلی شما را تغییر دهد، بلکه می تواند بر خلق وخوی شما در آینده نیز تاثیرگذار باشد. حتی اگر موزیک پلیر گوشی تان را هم قطع کنید، موزیکی که چند لحظه پیش گوش می کردید می تواند به طور قابل توجهی امواج مغزی شما را تغییر دهد که این یعنی داشتن مودی مثبت برای ساعت ها و یا حتی روزها!

مود بهتر= زندگی بهتر
موسیقی راهی امن و ارزان برای بهبود خلق و خو است و با بسر بردن در موقعیت روانی بهتر می توانید زندگی بهتری داشته باشد.
مطالعه ای که در این باره انجام شده مهر تاییدی بر این مدعاست. این مطالعه نشان داده است که موسیقی می تواند به طور چشم گیری در بهبود خلق و خو موثر باشد و هر چه انسان ها احساس شادی بیشتری بکنند از سلامتی بهتری برخوردار خواهند بود، از روابطشان رضایت بیشتری خواهند داشت، در رفتار خوب آنها تاثیرگذار خواهد بود و حتی به درآمد بیشتری هم دست پیدا می کنند.

موسیقی هایی که باید گوش کرد
با دانستن اینکه موسیقی می تواند در بهود خلق و خو موثر باشد شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه نوع موسیقی ای برای گوش دادن بهتر است؟ و خب احتمالا خوشحال می شوید اگر بدانید که تمام موسیقی ها می توانند باعث بهبود مود شما شوند!
در مطالعه ای که انجام شد نتایج نشان داد که دانش آموزانی که به موزیک –هر نوع موزیکی- گوش می کردند شادتر، خوش بین تر، دوستانه تر، آرام تر و ریلکس تر بودند.
درحالیکه اصولا موسیقی های آرامشبخش تر مثل شاهکارهای کلاسیک از بتهوون و موتزارت پیشنهاد می شود، اما تحقیقات نشان داده اند که موسیقی های بلند و خشن مثل راک هم می توانند باعث ایجاد حس مثبت در شما شوند. حتی اگر سبک های موسیقیایی دیگر مثل پاپ، رپ، جاز و غیره را دنبال می کنید هم می توانید در روزهای بد برای اینکه حالتان بهتر شود به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید.
در یک آزمایش افرادی که انتخاب شده بودند را به ۲ گروه تقسیم کردند. یک گروه به موسیقی‌های ریتمیک و شاد گوش می دادند و گروهی دیگر به موزیک های غمگین. افرادی که موزیک شاد گوش می دادند پس از آن احساس شادی بهشان دست داد و افرادی که موزیک غمگین گوش می کردند هم احساس غم و ناراحتی کردند.
اما چیزی که واقعا شگفت آور بود، تغییری بود که در افکار افراد پس از گوش دادن به موزیک ها ایجاد شده بود. کسانی که موسیقی‌غمگین گوش داده بودند چیزهای بد و ناراحت کننده ای که در طول زندگی شان رخ داده بود را به خاطر آوردند و در خود اعتمادبنفس کم تری برای انجام موفقیت آمیز کارهای راحت حس می کردند!

 

بیشتر بخوانید

موسیقی فرکانس مغز را تغییر می‌دهد


telegram2 files