بخش حافظه مغز با اضطراب و افسردگی ارتباط دارد

بخش حافظه مغز با اضطراب و افسردگی ارتباط دارد

 

محققان دانشگاه اسکاربرو واقع در تورنتو کانادا دریافتند بخش خاصی از حافظه مغز (هیپوکامپ) نقش مهمی در تنظیم احساسات و بروز اضطراب و افسردگی دارد. این کشف جدید فرضیات کنونی را درباره نحوه پردازش اطلاعات در این بخش از مغز، به چالش می کشد.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایرنا، هیپوکامپ بخشی از سیستم لیمبیک مغز است که یک ساختار خمیده دارد و در میان مغز قرار گرفته است؛ این بخش نقش مهمی در پردازش حافظه و شناخت فضاهای مختلف ازجمله درک محیط اطراف و مسیریابی را برعهده دارد.

محققان در این تحقیقات بخشی از هیپوکامپ موش ها موسوم به هیپوکامپ ونترال را مورد آزمایش قرار دادند که عملکردی مشابه هیپوکامپ قدامی در انسان دارد. هدف آنها بررسی نقش دو قسمت اصلی هیپوکامپ ونترال موسوم به CA1 و CA3 در تصمیم گیری راجع به اجتناب یا درگیری است.

در این آزمایش جانوران در موقعیتی قرار گرفتند که باید درباره اجتناب یا دنبال کردن چیزی که هم دارای جنبه های مثبت و هم منفی است، تصمیم گیری کنند. در این آزمایش معلوم شد با غیرفعال شدن CA1 میزان اجتناب جانور از موقعیت ها افزایش می یابد در حالی که غیرفعال شدن CA3 موجب افزایش درگیری موش ها در موقعیت های مختلف می شود.

پیش از این تصور می شد CA1 و CA3 هر دو بخشی از یک سیستم پردازش اطلاعات هستند که عملکرد واحدی دارند؛ اما اکنون مشخص شد عملکرد این دو بخش کاملا متفاوت است.

از آنجا که این بخش از مغز در ایجاد انگیزه برای رفتارهای مختلف نقش اساسی دارد، محققان معتقدند شناخت بهتر آن امکان درمان مجموعه ای از بیماری های روانی را فراهم می کند؛ برای مثال اعتیاد درواقع تمایل شدید مغز به انجام یک رفتار خاص است، در حالی که اضطراب و افسردگی با اجتناب ارتباط دارند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Current Biology منتشر شده است.

 

بیشتر بخوانید

عملکرد موفق پروتز تقویت حافظه مغز روی انسان


telegram2 files