شیوع اختلالات روانپزشکی در تهران ٣٠ درصد است

شیوع اختلالات روانپزشکی در تهران ٣٠ درصد است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در تهران۲ / ٣٠ درصد است اما شیوع این اختلال در کشور ۴ / ۲۳ درصد از کل جمعیت بالغ است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از  ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در مجموع ۶ / ۲۷ درصد از بانوان و۴ / ۱۹ درصد مردان دچار اختلال روانپزشکی در کشور هستند و به طور میانگین از هر چهار نفر در گروه سنی ١۵ سال به بالا، یک نفر دچار یک اختلال روانپزشکی در حد ضعیف، متوسط تا شدید است.

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: ولی احتمال وجود یک اختلال روانپزشکی در طول عمر از ١٨ تا ٣۶ درصد متغیر است، البته شیوع این اختلالات در استان ها ۸ / ۱۲درصد تا ۳ / ۳۶ درصد است.

حریرچی با بیان اینکه این مطالعات در طول یکسال از ٣۶ هزار نفر تحقیق شده است، ادامه داد: با افزایش سن مشکلات روانی نیز افزایش می یابد؛ البته بیشترین میزان اختلال روانی در میان افراد ۶۵ ساله مشاهده می شود.

**بالاترین اختلالات روانی در بی سوادان است

وی با بیان اینکه افزایش میزان سواد در کاهش این اختلالات تاثیر زیادی دارد؛ اظهار داشت: بالاترین اختلالات روانی در بی سوادان است و میزان اختلالات روانی در شهرها بیشتر از روستاها و در میان همسران از دست رفته هم این اختلال روانی بیشتر است.

وی درباره سلامت روان در جامعه اظهار کرد: اختلالات روان به دلایل فیزیکی، ژنتیکی، فردی، اجتماعی و دیگر دلایل به وجود می آید، اما سلامت روان بیش از اینکه یک موضوع فردی باشد یک موضوع اجتماعی است.

حریرچی ادامه داد: برای بیماران روانی ملاک های مختلفی وجود دارد مانند رفتارهای غیرانطباقی، پریشانی شخصی، اختلال در کارکرد اجتماعی، البته سلامت روان با رفتار و تفکر افراد بستگی دارد.

وی تصریح کرد: عوامل مخاطره انگیز بر سلامت روان، زمینه های ژنتیکی و خانوادگی، حوادث و سوانح، بیماری های جسمی مانند سرطان هاست، پرخاشگری افراد، وضعیت اقتصادی، فقر و حتی محیط نیز اثر مضر بر سلامت روان دارد.

حریرچی ادامه داد: بار بیماری ها (سال های از دست رفته عمر بر اثر ناتوانی) در مجموع در بیماری های روانی و اعتیاد بعد از بیماری های قلبی و عروقی رتبه دوم را دارد.

حریرچی خاطرنشان کرد: متاسفانه بار بیماری های روانی و اعتیاد در کشور از رتبه هشت به ۲ رسیده است و پیش بینی می شود میزان افسردگی تا سال ٢٠٣٠ در دنیا، رتبه دوم بار بیماری ها را داشته باشد.

وی افسردگی و اضطراب را دو عامل اصلی در سال های از دست رفته عمر به دلیل ناتوانی بیان و اظهار کرد: افرادی که به طور تکرار شونده اخبار منفی را بیشتر می شنوند، استرس زیادی دارند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: براساس یک تحقیق و ارزیابی تاثیر اخبار منفی، خنثی و مثبت روی افراد، تاثیر خبر منفی بر نگرانی شخصی افراد بیشتر است.

وی ادامه داد: بیماری های روانی خیلی شدید، یک موضوع مهم است و متاسفانه خیلی از افراد این افراد را یک انگ (برچسب) می دانند و برای مراجعه به پزشک دچار مشکل می دانند که در این خصوص باید انگ زدایی شود.

حریرچی، تامین حداقل نیازهای اقتصادی و کاهش اختلافات خانوادگی، انگ زدایی، ارتقای سطح نشاط اجتماعی، فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی و سیاسی، استفاده از رنگ های شاد در فضای شهری، توسعه فضای سبز، تغییر تحول در نظام آموزشی، مدیریت هدفمند اخبار و اطلاع رسانی و تامین امنیت شغلی را از راهکارهای کاهش مشکلات در اختلالات روانی دانست.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از افراد در شهرهای بزرگ، روزانه ٢ ساعت از زندگی شان را در ترافیک بسر می برند، این موضوع هم روی سلامت مردم تاثیر منفی دارد.


telegram2 files