آغاز۵۰ درصد عوامل برهم‌زننده سلامت روان از ۱۵ سالگی

آغاز۵۰ درصد عوامل برهم‌زننده سلامت روان از ۱۵ سالگی

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۵۰ درصد عوامل برهم زننده سلامت روان از سن ۱۵سالگی شروع و ۷۵ درصد تا سن ۲۵ سالگی به اوج می رسد گفت: باید پیشگیری را به جد مورد توجه قرار دهیم و اجازه ندهیم این مشکلات و بیماری‌ها عود کند.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در دومین جشنواره روانشناسی و مشاوره که در تالار ایوان شمس برگزار شد با بیان اینکه با شتاب گرفتن تغییرات محیطی و اجتماعی و ساختار جوامع هر روز با عواملی مواجهیم که سلامت آحاد جامعه را تحت تاثیر قرار داده که تک فرزندی، تنهایی، تغییرات اقلیمی و… از این جمله است اظهار کرد: یقینا سلامت روان نقش کلیدی در سلامت افراد ایفا می کند.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت عدم رشد و تکامل یکپارچه در دوران کودکی، نابرابری و پایمال شدن حقوق شهروندی، عدم مهارت های زندگی، والدین دچار مخاطرات و مشکلات بسیار را از جمله عوامل برهم زننده سلامت روان برمی‌شمرد. ۵۰ درصد عوامل برهم زننده سلامت روان از سن ۱۵سالگی شروع و ۷۵ درصد تا سن ۲۵ سالگی به اوج می رسد و حاکی از آن است که باید پیشگیری را به جد مورد توجه قرار دهیم و اجازه ندهیم این مشکلات و بیماری ها عود کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در این میان تغییرات محیطی و اجتماعی و اقلیمی تا ۷۵ درصد تاثیرگذاری منفی بیشتری نسبت به عوامل وراثتی دارند گفت: در همه تحقیقات نشان داده شده آنها که درآمد پایین‌تر دارند و بیکارند بیشتر در معرض آسیب های روحی و روانی اند. زنان بیشتر از مردان و همچنین آنها که تنهاترند بیشتر در معرض اختلالات روحی و روانی قرار دارند.

بندپی افزود: بررسی ها نشان می‌دهد سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور داریم؛ زنان ما به لحاظ اقتصادی آسیب پذیرترند و بیشتر در معرض آسیب روحی قرار دارند. رشد بیکاری و بی عدالتی عوامل مستعد ساز توسعه بیماری های روحی و روانی به شمار می‌روند. در این میان همکاریهای بین بخشی می‌تواند موثر باشد. نگاه بهزیستی نگاه سیستمی، مستمر و فرایند محور است، ما ظرفیت خطوط مشاوره مان را سال گذشته در تهران و تبریز دوبرابر کردیم اما قطعا نیازمند مداخله هستیم و تنها مشاوره تلفنی کافی نیست باید حلقه های این زنجیره از مشاوره تا مداخله به یکدیگر متصل شوند.


telegram2 files