افراد با تاتو کردن به‌دنبال تایید اجتماعی هستند

افراد با تاتو کردن به‌دنبال تایید اجتماعی هستند

 

مد، رفتاری جمعی است که به علت وجود بعضی مسائل اجتماعی و فرهنگی در جامعه بروز می‌یابد و پس از مدتی الگویی دیگر جایگزین می‌شود. بررسی علل اینکه چرا بعضی رفتارها در یک بازه زمانی بین افراد رواج می‌یابد و سپس از بین می‌رود، مربوط به حوزه رفتارهای جمعی است.

حسین اکبری اظهار کرد: رواج تاتو را نباید از بعضی رفتارهای مشابه با آن جدا کرد. تاتو، پوشیدن لباس‌های خاص، مدل موهای نامتعارف و دیگر مواردی که در جامعه مد می‌شوند در یک رده قرار می‌گیرند. تاتو کردن امروزه در میان جوانان مد شده و از نظر آن‌ها ارزش اجتماعی دارد. افراد با انجام این کار به دنبال تایید اجتماعی هستند.

این جامعه‌شناس در خصوص علل رواج تاتو خاطرنشان کرد: یکی از دلایل رواج تاتو، همنوایی است. افراد سعی می‌کنند با چیزی که در جامعه مد شده همنوا شوند و تصور می‌کنند اگر به آن اهمیت ندهند از موضوع مهمی غافل شده‌اند. جوانان در میان دوستان و در شبکه روابط اجتماعی خود سعی می‌کنند مطابق مد عمل کنند تا دیگران در آن‌ها کمبودی را حس نکنند.

اکبری افزود: یکی دیگر از دلایلی که جوانان از مد تبعیت می‌کنند این است که آن‌ها سعی می‌کنند از رفتارهای الگوهای مرجع و مطلوب خود پیروی کنند. آن‌ها رفتارالگوهای مورد علاقه خود را یاد می‌گیرند و سعی در تقلید آن دارند.

وی در خصوص علل روانی پیروی از مد گفت: عموما افرادی که به دنبال تایید اجتماعی هستند و نوعی از خود کم‌بینی در آن‌ها وجود دارد، از تاتو کردن و دیگر رفتارهای مشابه با آن لذت می‌برند. آن‌ها تمایل دارند با اینگونه رفتارها خلاهای درونی خود را جبران کنند. افرادی که شخصیت سالم و متعادلی دارند به انجام این کارها گرایش نمی‌یابند.

این جامعه‌شناس در خصوص تاثیر رواج تاتو در جامعه بیان کرد: تاتو کردن یک الگوی نابهنجار رفتاری است و با فرهنگ سنتی و مذهبی جامعه ما سازگار نیست و باعث ایجاد نوعی ناهم‌خوانی می‌شود. انجام دادن اعمال نامتعارف در حقیقت الگوی رفتاری افراد را تغییر می‌دهد و آن‌ها مجبور می‌شوند کارهای دیگری را نیز برای هماهنگی با مد و رفتار مورد علاقه خود انجام دهند. مجموعه این رفتارها ممکن است باعث انحراف افراد و آسیب رسیدن به جامعه شود.

 

منبع: ایسنا


telegram2 files