«سرماخوردگی روانی» در کمین شماست، مراقب اعصابتان باشید

«سرماخوردگی روانی» در کمین شماست، مراقب اعصابتان باشید

سرماخوردگی روانی یکی از شایع ترین بیماری های روان شناختی در جهان است که احساس ملالت یا غم شدید جزو نشانه اصلی این اختلال روحی به شمار می آیند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، بهروز بهروز دکترای روان شناسی بالینی سلامت و روان درمانگر ، عضو انجمن روانشناسی و بنیاد نخبگان گفت: امروزه فشارهای روان شناختی علاوه بر بزرگسالان سطوح سنی پایین تر را نیز به خود درگیر کرده است.

وی ادامه داد: اختلالات افسردگی که از آن به عنوان سرماخوردگی روانی هم نام می برند، از مهم ترین و شایع ترین اختلالات روان شناختی هستند که بر طبق آمارها در زنان حدود دو برابر بیشتر از مردان دیده می شود.

این روان درمانگر با اشاره به اینکه در حال حاضر افسردگی، چهارمین بیماری روان شناختی شایع در جهان محسوب می ‌شود، افزود: براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، ۳۴۰ میلیون نفر در جهان از این اختلال رنج می ‌برند و طبق برآوردهای انجام شده، پیش‌ بینی می ‌شود تا سال ۲۰۳۰ به رتبه اول و شایع ترین بیماری در تمامی سنین تبدیل شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد بیماری های روانی مربوط به افسردگی است، تصریح کرد: اختلالات افسردگی شامل اختلال نامنظمی خلقی اخلال گرانه، اختلال افسردگی اساسی و اختلال افسرده خویی است که علامت هایی مانند احساس بی ارزشی، گرایش به خودکشی، بی قراری یا کندی روانی- حرکتی در فرد بروز پیدا می کند.

وی تاکید کرد: عوامل خطرزای متعدد عصبی- زیستی (مانند کاهش سروتونینن و نوراپی نفرین در مغز) و روانی- اجتماعی (مانند فقدان حمایت اجتماعی، شکست های متعدد در جوانب مختلف تحصیلی، عاطفی و غیره) در ایجاد و بروز آن نقش دارند.

بهروز تصریح کرد: افسردگی عواقب جدی در زندگی فردی و اجتماعی افراد به دنبال دارد و موجب مشکلاتی در زمینه تصمیم گیری های مهم زندگی، عملکردهای تحصیلی ، اجتماعی و نیز اقتصادی می شود.

وی در زمینه درمان افسردگی نیز اظهار داشت: در زمینه درمان سرماخوردگی روانی از روان درمانی و دارو درمانی استفاده می شود اما درمان دارویی در اولویت دوم قرار دارد، چرا که افسردگی نیازمند درمان اساسی بوده و با روان درمانی هایی از قبیل درمان شناختی-رفتاری و غیره که بر روی ساختارهای شناختی فرد کار می شود ، بهبودی تا حدود ۹۸ درصد قابل انتظار است.

 

بیشتر بخوانید

آثار منفی افسردگی بر مغز انسان


telegram2 files