مغز بی‌خواب، خودش را می‌خورد

مغز بی‌خواب، خودش را می‌خورد

 

گروهی از دانشمندان با بررسی موش‌های آزمایشگاهی اثر بی‌خوابی را بر روی سلول‌های مغز مورد بررسی قرار داده و به نتایج حیرت‌انگیزی دست یافتند.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، خستگی مفرط باعث می‌شود احساس کمبود در حجم مغزتان کنید. این مشکل به دلیل محرومیت مزمن خواب اتفاق می‌افتد که طی آن مغز خودش را می‌خورد!

محققان یکی از دانشگاه های ایتالیا به بررسی مغز موش هایی پرداختند که دارای خواب منظم، بیداری خود به خودی، محرومیت خواب و محرومیت مزمن خواب بودند.

دانشمندان با استفاده از یک نرم افزار اسکن صورت، سیناپس ها و فرآیند سلولی را در غشای فرونتال مغز موش ها اندازه گیری کردن. آنان با مشاهده سلول هایی به نام «آستروسیت» متوجه شدند موش هایی که محرومیت خواب داشتند فعالیت بیشتری در این سلول‌ها از خود نشان می‌دادند.

طبق گفته یکی از محققان این پژوهش، بخش هایی از سیناپس ها دقیقا توسط سلول های آستروسیت به دلیل از دست دادن یا محرومیت از خواب خورده می شوند. البته این رویداد مشکل چندانی ایجاد نمی کند چرا که یکی از روش های پاکسازی مغز از سلول‌های مرده محسوب می شود.

مطالعات همچنین نشان می دهد که محرومیت مزمن خواب، که معمولا در اثر پنج روز بی‌خوابی اتفاق می افتد، منجر به افزایش نشانه هایی دال بر فعالیت سلول های میکروگلیا می شود. فعالیت مستمر این سلول‌ها ممکن است موجب اختلالات حاد مغزی شود.

 

 

بیشتر بخوانید

کمبود خواب می‌تواند باعث اضطراب و استرس شود


telegram2 files