اثرات اعتیاد بر روابط خصوصی و اجتماعی

اثرات اعتیاد بر روابط خصوصی و اجتماعی

 

اعضای خانواده یک فرد معتاد،‌ معمولا زیر سایه انکار، عدم پذیرش و تکذیب زندگی می‌کنند. درواقع،‌ آنان تلاش می‌کنند که تصویر اجتماعی مثبتی از عضو معتاد خانواده‌شان ارائه بدهند، اما خودشان در نهان با احساس شرم و ترس به زندگی ادامه می‌دهند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: اگر اعتیاد به مواد مخدر درمان نشود، اثرات مخرب آن درنهایت به همه جنبه‌های زندگی فرد معتاد آسیب می‌رسانند. استفاده از مواد مخدر، ذره‌ذره وجود فرد معتاد را هم مصرف می‌کند. پایبندی به مسئولیت‌ها و استانداردهای اخلاقی هم در این مسیر از بین می‌رود. پیامدهای فاجعه‌بار اعتیاد در همه بخش‌های زندگی اجتماعی، خانوادگی و شغلی هم نمود بارزی دارند.

احساس بیگانگی نسبت به دوستان و اعضای خانواده، احساس ناامیدی و درماندگی را هم در فرد معتاد بیشتر می‌کند. گاهی اوقات، از دست دادن همه روابط حمایتی در زندگی، فرد معتاد را وادار می‌کند به این‌که دنبال کمک بگردد. با این‌حال، در بعضی از موارد هم فرد معتاد برای مقابله با این وضعیت، بیشتر و بیشتر خودش را درون اعتیاد فرومی‌برد.

اثرات اعتیاد بر روابط خانوادگی

اعتیاد، درد و غم شدیدی را برای اعضای خانواده به‌وجود می‌آورد و اثرات ناشی از آن حتی در بعضی از موارد می‌توانند تا چندین نسل تداوم پیدا کنند. علاوه بر این، والدینی که خودشان به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند، الگوی منفی و مخربی به فرزندان‌شان ارائه می‌دهند. این کودکان بدون هیچ الگوی مثبتی در زندگی خودشان رشد می‌کنند و درنتیجه مهارت‌های فرزندپروری آن‌ها در بزرگسالی دچار ضعف و مشکل می‌شود.

همسر یا فرزند فرد معتاد، بیشتر از هر فرد دیگری قربانی مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر می‌شوند. مشکلات مالی نیز بخش دیگری از اثرات مصرف مواد مخدر بر وضعیت خانواده را تشکیل می‌دهند،‌ چون فرد معتاد باید از درآمدها و پس‌اندازهای خانواده برای خرید مواد مخدر استفاده کند. در ضمن،‌ او در پیدا کردن شغل با مشکل جدی مواجه می‌شود نمی‌تواند هیچ شغلی را در درازمدت حفظ کند.

اعضای خانواده یک فرد معتاد،‌ معمولا زیر سایه انکار، عدم پذیرش و تکذیب زندگی می‌کنند. درواقع،‌ آنان تلاش می‌کنند که تصویر اجتماعی مثبتی از عضو معتاد خانواده‌شان ارائه بدهند، اما خودشان در نهان با احساس شرم و ترس به زندگی ادامه می‌دهند.

اثرات اعتیاد بر روابط دوستانه

اعتیاد معمولا فرد معتاد را از دایره دوستانش طرد می‌کند و درنتیجه بین آن‌ها فاصله عمیقی به‌وجود می‌آورد. به‌علاوه، این احتمال هم وجود دارد که فرد معتاد، دوستان غیرمعتادش را کنار بگذارد و سراغ دوستان تازه‌ای برود که آن‌ها هم مانند خودش معتاد هستند.

زندگی در جمع دوستان معتاد، اعتیاد و مصرف مواد مخدر را برای فرد معتاد کاملا طبیعی جلوه می‌دهد. افراد معتاد در این وضعیت معمولا وظایف خانوادگی خودشان را نادیده می‌گیرند و با افرادی معاشرت می‌کنند که هیچ مانعی در مصرف مواد مخدر به‌وجود نیاورند. البته، پایداری و دوام این دوستی‌ها کاملا متزلزل و ناچیز است. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، احتمال وقوع جرم‌های خشونت‌آمیز در میان دوستان معتاد بسیار زیاد است.

اثرات اعتیاد بر روابط کاری و حرفه‌ای

بخش دیگری از اثرات زیان‌بار اعتیاد، به روابط کاری و حرفه‌ای مرتبط می‌شود. همکاران فرد معتاد معمولا مجبور می‌شوند که نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌های او را از روی ناچاری جبران کنند و درنتیجه حجم کارهای فرد معتاد نیز بر گردن همکاران می‌افتد. این چرخه، نوعی کینه‌توزی و حس انتقام‌جویی نسبت به فرد معتاد در محل کار به‌وجود می‌آورد.

افراد معتاد معمولا هم بیشتر از میزان عادی در محل کار غیبت می‌کنند. برای مثال، در کشوری مانند آمریکا و در سال ۲۰۰۲ میلادی، میزان بازدهی کاری‌‌ای که به‌خاطر مصرف مواد مخدر از دست رفته است، بیش از ۱۲۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

اثرات زیان‌بار اعتیاد در محل کار درنهایت به اخراج افراد معتاد منجر می‌شوند. در ادامه، بیکار شدن این افراد می‌تواند آنان را به‌سوی رفتارهای خود-تخریبگر شدیدتری بکشاند و شانس پیدا کردن شغل جدید را بیشتر و بیشتر نابود کند.

 

 

بیشتر بخوانید

باورهای فرهنگی اشتباه و ابتلا به اعتیاد


telegram2 files