بلوغ زودرس دختران و اهمیت توجه به مشکلات روحی حاصل از آن

بلوغ زودرس دختران و اهمیت توجه به مشکلات روحی حاصل از آن

مطالعات اخیر نشان می‌دهد بلوغ زودرس در دختران می‌تواند مشکلات روحی به همراه داشته باشد که اثری ماندگار دارند و ضرورت اتخاذ تدابیری را برای پیشگیری از آن پررنگ می کند.

به گزارش سایک نیوز و به نقال از ایرنا، تحقیقات قبلی نشان داد بلوغ زودرس دختران می‌تواند با اختلالات روحی از جمله افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن همراه باشد. همچنین این مطالعات نشان می‌دهد این افراد مستعد مصرف مواد، بزهکاری و ترک تحصیل کند.
محققان دانشگاه کرنل با بررسی هشت هزار دختر آمریکایی به مدت ۱۴ سال دریافتند اختلالات روحی و رفتارهای ضد اجتماعی مرتبط با بلوغ زودرس می‌تواند اثری ماندگار داشته باشد و تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.
مطالعات نشان می‌دهد میانگین سن بلوغ در حال حاضر در آمریکا ۱۲ سال و نیم است و طی ۵۰ سال گذشته سن بلوغ مدام کاهش یافته است. این مطالعه نشان می‌دهد بلوغ زودرس مخالف الگوی طبیعی رشد است و رفتارهای ضد اجتماعی دخترانی که بلوغ زودرس دارند به مرور زمان و افزایش سن بدتر می‌شود.

برخی از عوامل بروز بلوغ زودرس عبارتند از:
-چاقی و اضافه وزن
مطالعات نشان می‌دهد افزایش چربی بدن یکی از عوامل محرک بلوغ زودرس است.
-قرار گرفتن در معرض سموم محیطی
سموم محیطی می‌تواند مانند هورمون استروژن عمل کند. برخی از ترکیبات شیمیایی استفاده شده در لوازم آرایشی، ظروف پلاستیکی، انواع آفت‌کش، پارچه و منسوجات، مواد شوینده و محصولات خانگی و صنعتی می توانند تعادل هورمونی بدن را مختل کنند و منجر به بلوغ زودرس شوند.
-استرس
استرس در عملکرد غدد درون‌ریز موثر است و می‌تواند باعث بلوغ زودرس شود. خواب ناکافی، تغذیه نامناسب، فشار درس و مدرسه و خانواده، قلدری همکلاسی ها تنها بخشی از عوال استرس زا در نوجوانان هستند.
-روابط خانوادگی غیر صمیمی
-طلاق و جدایی والدین
-قرار گرفتن در معرض دود سیگار
-مصرف دخانیات
-روابط خارج از محیط خانواده

**برخی از مهمترین روش‌های پیشگیری از بلوغ زودرس
-استفاده حداقل از ظروف پلاستیکی
-عدم استفاده از غذاهای کنسروی و فرآوری شده
-کاهش مصرف شکر
– کاهش مصرف نوشابه
-افزایش مصرف میوه وسبزی
-کاهش مصرف چربی
-کاهش مصرف گوشت قرمز
-استفاده از پروتئین های بدون آنتی بیوتیک
-استفاده از مواد لبنی کم‌چرب
-کاهش مصرف عطر، اسپری و صابون‌های عطری
نتایج این مطالعه در نشریه Pediatrics منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید

تلفن همراه و بلوغ زودرس کودکان


telegram2 files