روشی برای رهایی از عوارض کمال‌گرایی

روشی برای رهایی از عوارض کمال‌گرایی

بنابر بررسی‌های محققان دانشگاه کاتولیک استرالیا در سیدنی، روشی برای پیشگیری از یکی از مهم ترین عوارض مهارگرایی، یعنی افسردگی، وجود دارد. افراد کمال گرا، حتی با وجود موفقیت در زندگی، دایم از خود انتقاد می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند شاد باشند. این افراد با توجه بسیار زیاد به جزئیات و تمرکز افراطی روی خطاهای خود، موجب افسردگی خود می‌شوند و نمی‌توانند از عملکردهای خوب خود لذت ببرند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از طبنا (خبرگزاری سلامت) ، کمال گرایی نه تنها باعث می‌شود که فرد به پایان رساندن کارهایش را به تعویق بیندازد و بهره چندانی از عملکرد خود نبرد، بلکه بنابر تحقیقات، انتقاد دایمی از خود باعث می‌شود که او گرفتار افسردگی نیز شود که البته جای تعجبی هم ندارد. وقتی صدای انتقاد درونی فرد، تمام کارهای او را مورد نقد قرار می‌دهد، ذهن او گرفتار دریایی از ناامیدی، خشم و نارضایتی دایمی از خود می‌شود.

اما اخیرا محققان روشی پیدا کرده‌اند که به وسیله آن می‌توان این غول کمال گرای درون ذهن را ساکت کرد. محققان دانشگاه کاتولیک استرالیا، در دو گروه مورد تحقیق خود، بین کمال گرایی، افسردگی و شفقت نسبت به خود، ارتباط محکمی پیدا کردند. این تحقیق روی ۵۴۱ نوجوان و همچنین ۵۱۵ بزرگسال انجام شد. بررسی‌ها نشان داد که دلسوزی و شفقت نسبت به خود می‌تواند اثرات مخرب کمال گرایی ناهنجار را تا حد بسیار زیادی خنثی کند.

دلسوزی نسبت به خود، ویژگی روانشناختی مهمی است که به موجب آن، افراد بهتر می‌توانند در برابر مصیبت مقاومت از خود نشان دهند و پس از هر فاجعه‌ای، سریع‌تر درمان شوند.

این ویژگی می‌تواند به فرد کمک کند بدون قضاوت در مورد بی‌کفایتی‌ها و شکست‌های خود، به تمام عملکرد خود اهمیت داده و بپذیرد که شکست‌ها هم بخشی از تجربه‌های معمول انسان هستند و بدین ترتیب بی‌جهت به دام افسردگی نیفتد.

روشی برای رهایی از عوارض کمال‌گرایی
3.7 از 3 رای
telegram2 files

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *