درمان اضطراب و اختلال‌های خواب با پتوهای سنگین

درمان اضطراب و اختلال‌های خواب با پتوهای سنگین

میلیون‌ها نفر سراسر دنیا غالب اوقات به اضطراب و بی‌خوابی‌های شبانه مبتلا می‌شوند و این اختلال‌ها از کیفیت زندگی‌شان می‌کاهد. اما بنابه گفته محققان سوئدی این مشکلات را می‌توان با پتوهای سنگین حل کرد. این نوع پتوها در گذشته برای آرام نگهداشتن کودکان مبتلا به اختلال‌های رشد استفاده می‌شد اما اخیرا شرکت‌های تولیدکننده پتو، پتوهای سنگین برای بزرگسالان نیز وارد بازار کرده‌اند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از طبنا (خبرگزاری سلامت)، محققان سوئدی ثابت کرده‌اند که پتوهای سنگین می‌توانند خواب شبانه بهتری فراهم کنند. تحقیقات متعددی نشان داده که این پتوها می‌توانند با انواع اختلال‌های روانشناسی از اضطراب گرفته تا اوتیسم و اختلال استرسی پس از ضایعه، مبارزه کرده و در عین حال خواب شبانه راحتی برای افراد موجب شوند.

بررسی‌های محققان سوئدی نشان داده است که پتوهای سنگین، احساسی از پشتیبانی و حمایت برای فرد به وجود می‌آورند به طوری که از تنش‌های فیزیکی کاسته و فرد بسیار راحت‌تر به خوب می‌رود. از نظر عصب‌شناسی، فشار ناشی از پتوی سنگین، از سطح هورمون اضطراب کورتیزول کاسته و هورمون‌های سروتونین و ملاتونین در مغز را افزایش می‌دهد و بدین ترتیب ضربان قلب ملایم و منظم‌تر می‌زند و فشار خون پایین می‌آید. هورمون کورتیزول معمولا در شرایط اضطراب‌آور ترشح می‌شود و وقتی سطح آن افزایش می‌یابد، فرد را به اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی مبتلا می‌کند.

سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که چرخه خواب و بیداری و همچنین ساعت درونی بدن را تنظیم می‌کند و به طور کلی ماده شیمیایی شادی نامیده می‌شود و به شادی و حال خوش فرد مربوط است. از طرفی ملاتونین، هورمون اصلی در به خواب رفتن و خواب ماندن فرد است. بسیاری از مردم با مصرف مکمل‌های ملاتونین، بی‌خوابی خود را درمان می‌کنند.

داوطلبان شرکت در آزمایش گفتند، وقتی از پتوهای سنگین استفاده کردند، اول اینکه کمتر در خواب جنب و جوش داشتند و اینکه خواب با کیفیت و راحتی را تجربه کردند.

پتوهای سنگین می‌توانند در درمان بی‌خوابی‌های ناشی از اضطراب، اختلال استرسی پس از ضایعه روانی، اختلال وسواس فکری-عملی، اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی و استرس‌های موقتی و نگرانی‌های مزمن، موثر باشند.

 

بیشتر بخوانید

۵ نشانه‌ ظاهری اضطراب بیمارگونه


telegram2 files