بازی کردن کودکان با تلفن هوشمند یا تبلت باعث تأخیر در گفتار آن‌ها می‌شود

بازی کردن کودکان با تلفن هوشمند یا تبلت باعث تأخیر در گفتار آن‌ها می‌شود

 

مطالعه‌ای جدید اعلام کرد که بازی کردن کودکان با تلفن هوشمند یا تبلت باعث تأخیر در گفتار آن‌ها می‌شود.

«کاترین بیرکن»، محقق ارشد دکتر، متخصص اطفال و دانشمند در بیمارستان کودکان در تورنتو بر روی این موضوع مطالعاتی انجام داده است. او در آکادمی آمریکایی طب اطفال گفت: «درحالی‌که دستورالعمل‌های پزشکی جدید زمانِ استفاده از صفحه‌ی نمایش را برای کودکان و خردسالان محدود کرده، باور داریم که استفاده‌ی کودکان نوپا از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به امری رایج تبدیل شده است.» این اولین مطالعه‌ای است که رابطه‌ای را بین زمان استفاده از صفحه نمایشِ تلفن‌ها و افزایش خطر تأخیر زبان گویا گزارش می‌دهد.

بر اساس یافته‌های آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده، زبان گویا ابزار انتقال احساسات و اطلاعات است.

به گفته‌ی بیرکن، یافته‌های این مطالعه توصیه‌ی جدید سیاست AAP را تأیید می‌کنند، یعنی تا قبل از ۱۸ ماهگی استفاده از هرگونه رسانه‌ی دارای صفحه نمایش باید منع گردد. تحقیق جدید تقریبأ بر روی ۹۰۰ کودک اهل تورنتو در سنین ۶ ماهگی تا ۲ سالگی انجام شد. در معاینه‌ی ۱۸ ماهگی، ۲۰ درصد از کودکان به طور میانگین ۲۸ دقیقه در روز از دستگاه‌های دستی مثل تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و بازی‌های الکترونیکی استفاده می‌کردند.

بیرکن و گروهش اعلام کردند که هرچه کودک زمان بیشتری را صرف این دستگاه‌ها کند، تأخیر بیشتری در زبان گویای او رخ خواهد داد. به ویژه، به ازای هر ۳۰ دقیقه افزایش در زمان استفاده از صفحه نمایش، خطر تأخیر در زبان گویا ۴۹ درصد افزایش می‌یابد.

محققان هیچ‌گونه ارتباطی را بین استفاده از این دستگاه‌ها و تأخیر ارتباطی دیگر مثل تعامل اجتماعی، زبان بدن یا حرکات پیدا نکردند.

مطالعه‌ی فعلی رابطه‌ای علت و معلولی مستقیم را بین دستگاه‌ها و تأخیر گفتار ثابت نکرد. محققان نتیجه‌گیری کردند که تحقیقات بیشتری باید در این مورد صورت گیرد. قرار است این مطالعه در نشست جوامع آکادمیک طب اطفال در سن فرانسیسکو ارائه شد.

 

منبع: مجله علمی ایلیاد


telegram2 files