راه های برقراری ارتباط با نوجوانان

راه های برقراری ارتباط با نوجوانان

مقداری عطوفت و شفقت به خرج دهید و از تنفر از نوجوانان دست بردارید. در ادامه قصد بررسی راه های برقراری ارتباط با نوجوانان از دید روانشناسی را داریم.

نوجوانی: توالی پیوسته ای از رشد

چرا بسیاری از بزرگسالان خیلی سریع از نوجوانان متنفر می­شوند؟ یک جستجوی سریع برای عبارت “نوجوانان بدترین هستند” ۳۸ میلیون نتیجه را نشان می دهد، که اولین مطلب مقاله ای از مجله The New Yorker است. این حقیقت دارد که نوجوانان می توانند برای آموزش یا برای پدر و مادر دردسرساز باشند، اما بجای دیو جلوه دادن آن ها بیایید یک قدم عقب بردارید و سعی کنید بفهمید جریان از چه قرار است و با ارتباط با نوجوانان چگونه است؟

هورمون­ها درجهت فعالیت زیاد

در برقراری ارتباط با نوجوانان باید بدانید که تغییرات هورمونی سنگ لوح بلوغ جنسی هستند و می توانند اثرات زیادی بر مغز و وضع روانی نوجوان بگذارند. حتی یک انسان بالغ بسیار آرام و متعادل اگر مجبور باشد هورمون زیادی دریافت کنند (مثلا زمانی که تحت درمان باروری قرار می گیرند) می­تواند به یک بیمار عاطفی تبدیل شود. برای نوجوانانی که با بسیاری دیگر از تغییرات در حال رویارویی هستند این فعالیت زیاد هورمون­ها می تواند بی­نهایت چالش ­انگیز باشد. تحت این شرایط کمی دمدمی بودن قابل اغماض است.
تاثیر رشد مغز در ارتباط با نوجوانان

در راستای ارتباط با نوجوانان مطالعات اخیر ثابت کرده که مغز نوجوان هنوز هم در حال تکامل است. لب قدامی مغز (قسمت برنامه ریزی و تصمیم گیری مغز) در سال های نوجوانی هنوز به صورت کامل رشد نمی کند. بعلاوه، دوپامین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی دخیل در مسیرهای خوشی و لذت مغز، به نظر می رسد که در طول این دوره رشدی افزایش پیدا می کند. این عدم بلوغ در لب قدامی و تحریک فزاینده برای تجربه لذت و خوشی (در اثر سطوح بالای دوپامین) می تواند تکانشگری، خطرپذیری و تصمیم گیری غیرعقلانی که ما اغلب در نوجوانان می­بینیم را توضیح دهد. به عبارت دیگر، آن ها واقعا چاره ای ندارند!

تغییر در جسم

یکی از رازهای ارتباط با نوجوانان این است که در طول بلوغ جنسی جسم به سرعت تغییر می کند. در­نتیجه، نوجوانان فوق العاده به ظاهرشان دقت می کنند، بخصوص در ارتباط با هم سن و سالان خودشان. دختری که بافت پستان در او خیلی زود یا خیلی دیر رشد می کند یا پسری که سبیل درنمی آورد، شاید احساس شرمساری کند یا وجهه عمومیش را بواسطه هم سن و سالانش از دست بدهد. گذشته از اثر مهم اجتماعی در طول دوران بلوغ جنسی، نوجوانان صداهایشان را متفاوت خواهند شنید، در بدنشان موهای زائد دیگری خواهند دید و شاید به صورت مرتب قاعده شوند. این تغییرات خود به تنهایی استرس و فشار ایجاد می­کنند.

تغییرات در مدرسه

نوجوانان از دوران ابتدایی در حال دویدن و تکاپو هستند – با یک معلم که هر روز را سازمان می دهد و همه دانش آموزان را خوب می­شناسد و همه تکالیف را از طریق یک بسته مشق شب مدیریت می­کند – تا دبیرستان، با چندین کلاس، که در حال رقابت برای پیشی گرفتن در تکالیف محوله هستند و معلمانی که بایستی ۱۲۰ دانش آموز را به جای ۲۵ دانش آموز بخاطر بسپارند.

بسیاری از نوجوانان که عادت کرده اند به خوب عمل کردن در محیط های کم سازمان یافته تر نمراتشان را بدون حمایت­های خارجی در حال نزول می بینند. این یک تغییر شدید و سقوط است که می تواند تا زمانی که نوجوانان خود را تطبیق دهند، به ناامیدی و تحریک پذیری (حساسیت بالا) آن ها منجر شود. بعلاوه، در طول این مدت افزایش در حجم کار تحصیلی افزایش پیدا کرده و تکالیف دشوار می شوند. اغلب اوقات، والدین قادر نیستند به کودکان در تکالیفشان کمک کنند، در واقع به این خاطر که خودشان به خاطر ندارند که چگونه آن را انجام دهند!

این امر ممکن است باعث شود که دانش آموزان احساس کنند از نظر تحصیلی از طرف والدین حمایت نمی شوند. همچنین فشار مضاعف از تغییر الزام آور فعالیت های فوق برنامه به صورت برنامه های جدید ایجاد می شود تا بدین طریق نوجوانان خودشان را برای روند بسیار رقابتی درخواست دانشگاه آماده کنند. همه این عوامل نوجوانان را بسیار ضعیف و محروم از خواب می­سازند (که تنها همه چیز را بدتر می کند) برای اینکه همه مسئولیت­هایشان را انجام دهند. در ارتباط با نوجوانان باید به این نکات دقت شود.

رشد عاطفی

نوجوانان به مرور بیشتر و بیشتر به دوستانشان و کمتر به والدینشان تکیه می کنند. با اینکه این بخش معمولی و مهمی از رشد است، بسیاری والدین احساس می کنند که مورد بی ­وفایی قرار گرفته ­اند و گاهی از اینکه کودکانشان خیلی تحت­ تاثیر دوستانشان هستند احساس نگرانی می­کنند، در نتیجه در خانواده تنش ایجاد می شود. ناسازگاری در منزل می­تواند حتی به استرس بیشتر برای نوجوانانی که خواهان استقلال هستند و تلاش می­کنند تا هویت خودشان را پیدا کنند منجر شود. این ممکن است در ارتباط با نوجوانان و بویژه برای یک نسل از پدران و مادران که به خاطر فرزندپروری هلیکوپتری شناخته شده اند تلخ باشد.

کمی شفقت نشان دهید

نوجوانان ممکن است از نظر دمدمی و دردسرساز بودن معروف باشند، با­این­حال، قبل از اینکه آن­ها را با عنوان “بدترین” قضاوت کنید، بخاطر داشته باشید بسیاری از تغییرات دشوار وجود دارد که نوجوانان با آنها روبرو هستند. پرورش این گروه آسان نیست. در زمان پرورش یک نوجوان، مدتی زمان برای آرام شدن خودتان در نظر بگیرید و بخاطر داشته باشید که بسیاری تغییرات در نوجوانان هدایت پذیر هستند. در راه ارتباط با نوجوانان آن ها را با تعیین حدود و مرزها حمایت کنید، آن ها را در برنامه ریزی و تصمیم­گیری کمک کنید، در­حالی­که با حمایت عاطفی پیوسته آماده­شان می­کنید. زمانی که با رشد فیزیولوژیکی و عاطفی کمتر یا بیشتر نوجوانانتان روبرو می شوید به یاد آوردن زندگی خودتان هنگامی که یک نوجوان بودید نیز می تواند به شما کمک کند، و والدین را قادر می­سازد نوجوانشان را به سلامت از میان دوره چالشی و عجیب رشد هدایت کنند.

 

منبع: بهداشت نیوز

 

بیشتر بخوانید

تاثیر روابط دوستانه قوی دوره نوجوانی بر سلامت روان


telegram2 files