سلامت اجتماعی مهمترین عامل تاثیرگذار در حوزه بهداشت و درمان است

سلامت اجتماعی مهمترین عامل تاثیرگذار در حوزه بهداشت و درمان است

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت گفت: اگرچه دارو، درمان و مراقبت تاحدودی سلامت افراد را تضمین می کند، اما تامین بخش مهمی از سلامت افراد، در گرو وجود سلامت اجتماعی است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرنگار مهر، علی اکبر حق دوست، پیش از ظهر یکشنبه در اولین همایش مجمع شهرستانی سلامت  اظهار کرد: مفهوم سلامت بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی را شامل می شود، که بعد اجتماعی سلامت، به مفهوم احساس آسودگی و آرامش در زندگی اجتماعی، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد: سلامت اجتماعی وجود نشاط اجتماعی و احساس امنیت و رفاه اجتماعی و اقتصادی را در بر می گیرد که برای رسیدن به این احساس مهم بایستی امنیت و رفاه جامعه ارتقا یابد، چرا که باعث بهبود کیفیت زندگی می شود و به تبع بر سلامت فرد و اجتماع تاثیر گذار خواهد بود.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: داشتن نشاط اجتماعی نیز در برگیرنده چگونگی سبک زندگی فردی و خانوادگی و داشتن سرمایه اجتماعی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

حق دوست خاطرنشان کرد: کیفیت و چگونگی و سبک زندگی فردی و خانوادگی که شامل مسکن، محیط کار، جامعه، رفاه فردی و مهارت های زندگی می باشد، در نشاط اجتماعی تاثیر گذار است.

وی با اشاره به بازدیدی که طی امروز از بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین داشته، افزود: نوع معماری در نشاط اجتماعی تاثیر گذار است، به طوری که انحنا در معماری های سنتی که نشان دهنده دهنده آرامش است باعث نشاط می شود و قاعده و زاویه در سبک معماری های جدید نوعی خشونت را القا می کند.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی وجود سرمایه اجتماعی را رکن مهم دیگر در ایجاد نشاط دانست و تصریح کرد: تعلقات خاطر و هویت ملی منطقه ای و همچنین حمایت های خانوادگی و شبکه های اجتماعی واقعی، نوعی سرمایه اجتماعی هستند که برای رسیدن به این سرمایه لایه های هویتی انسان باید به درستی شک بگیرد.

حق دوست ادامه داد: ما باید برای تمام ارزش های ملی و دینی که دارا هستیم به عنوان سرمایه های اجتماعی هویت سازی کنیم، چرا که قطعا بر نشاط اجتماعی و در نهایت سلامت اجتماعی افراد تاثیر گذار خواهد بود.

معاون برنامه ریزی راهبردی و هماهنگی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: مقوله سلامت مقوله ای کاملا اجتماعی است که معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشکده های علوم پزشکی، با همین رویکرد نگاه اجتماعی بر سلامت، شکل گرفته است.


telegram2 files