علائم روانی و جسمی معتادان را بشناسید

علائم روانی و جسمی معتادان را بشناسید

والدین وظیفه دارند با تقویت قدرت اعتماد به نفس و تصمیم گیری، افسردگی و کم‌رویی فرزندان را در برابر شرایط آسیب‌زا بویژه روبرویی با استعمال مواد مخدر از بین ببرند و آنان را مقاوم سازند و به آنان نه گفتن را بیاموزند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، امان قرائی مقدممدرس دانشگاه خوارزمی افزود: فرزندان درصورتی که به منزل دوستشان رفتند حتما از حضور آنها مطمئن شوند و به حضور سایر اعضاء خانواده اکتفا نکنند . به نحوه خرج کردن پول توسط فرزندان اهمیت بدهند.

وی تصریح کرد: والدین باید برای اوقات فراغت آنان برنامه ریزی و همواره آنان را به مطالعه، ورزش و تفریحات سالم ترغیب کنند و زمینه این امور را برایشان فراهم کنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه پرحرفی، انرژی زیاد و شادابی کاذب از علائم اعتیاد فرد به مصرف انواع مواد مخدر صنعتی و شیمیایی است، گفت: افراد معتاد در طی روز حالات متغیری دارند یعنی ساعتی ناراحت، گرفته، خسته، ناتوان و ساعتی بعد دچار پرحرفی، انرژی زیاد و شادابی می‌شوند . به طوری که دیگران متوجه نوعی عدم ثبات شخصیت در آنها می‌شوند.

وی کج خلقی، عصبانیت، پرخاشگری ، تهوع و استفراغ ، دردهای عضلانی شدید به طوری که فرد مرتب به خود بپیچد و از درد شکایت کند، آبریزش بینی و اشک ریزی از چشم،عرق کردن و گشادی مردمک های چشم، اسهال، خمیازه، بی‌خوابی، بی اشتهایی، لرزش بدن ، آرامش، بی تفاوتی و رخوت و خواب آلودگی را از علائم اعتیاد در افراد برشمرد و افزود: با گذشت ۱۲ تا ۲۴ ساعت از مصرف مواد مخدر دچار یک رشته علایم ترک اعتیاد می شود که نشان ازترک اعتیاد دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: فرد معتاد برای پرهیز از ابتلا به علایم یاد شده مجبوراست در فواصل نسبتا منظم مواد مخدر مصرف کند و در صورتی که چندین ساعت قادر به تهیه مواد نباشد دوباره علایم ترک اعتیاد ظاهر خواهد شد.

به گفته وی، فرد معتاد معمولا ازمسافرت و اقامت شبانه در منزل بستگان درصورتی که مواد مخدر مهیا نباشد خودداری می‌کند. همچنین در فواصل روز مجبور است از حضور دیگران غایب شده و به محلی جهت مصرف مواد مخدر مراجعه کند. علاوه بر این با طولانی شدن زمان اعتیاد، حالت گوشه‌گیری، عدم معاشرت با دیگران، افت کارکرد اجتماعی و شغلی، بی‌تفاوتی به ظاهر و نظافت، ورشکستگی مالی که با کارهای خلاف قانون همراه است مشاهده می‌شود.

این جامعه شناس افزود: گاهی فرد معتاد با مهارت تمام علایم اعتیاد را مدت های مدیدی ازخانواده و بستگان پنهان می دارد و اینکه حتی فردی قادر باشد اعتیاد خود را به عنوان مثال تا ۱۰ سال از دیگران پنهان دارد ، امر بعیدی نیست.

قرائی مقدم از دیگر عوارض فردی اعتیاد را از لحاظ جسمی اینطور بیان کرد: عرق پا، ریزش مکرر آب بینی و چشم‌ها، گرفتگی عضلات در پاها و گردن، پرش پا، بی خوابی، استخوان درد یا سیم کشی در مچ پاها و بازو ها، اسهال، عطسه‌های پی در پی، بی‌اشتهایی به غذا، استفراغ مکرر، لاغرشدن بدن و سبک شدن وزن، لرزش و تشنج، زود خسته شدن، بی خوابی، تنبلی، گریه کردن، ناتوانی جنسی و گاهی هم بالا رفتن میل جنسی از جمله علایم جسمی اعتیاد است.

 

قرائی مقدم از والدین خواست تا درباره مواد اعتیاد آور (علل و عوامل موثر در مصرف مواد، خطرات، عوارض و علایم آن) اطلاعات کافی کسب کنند و مهارت های تربیتی خود را افزایش دهند.

وی همچنین به پدر و مادرها توصیه کرد الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند و هرگز برخلاف گفته خود عمل نکنند. همچنین فضایی ایجاد کنند که فرزندانشان درآن احساس آرامش کنند . به صحبت های فرزندانشان با لبخند، تکان دادن سر و استفاده ازجملات مثبت همچون چقدر جالب، من این را نمی دانستم و امثالهم خوب گوش کنند و آنهارا به گفتن بیشتر این جملات تشویق کنند.

وی افزود: پدرو مادرها باید شرایطی ایجاد کنند که فرزندان آنها را محرم اسرار خود بدانند و از آنها انتظار نداشته باشند آرزوهای برآورده نشده والدین را تحقق بخشند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین والدین از قبل خود را برای پاسخگویی به سوالات کنجکاوانه فرزندان آماده کنند بطور مثال ممکن است روزی از شما بپرسند که آیا تاکنون مواد مصرف کرده‌اید؟ این فرصت خوبی است که علت عدم مصرف خود را به زبان سال‌های جوانی به آنها منتقل کنید یا اگر احیانا” قبلا” مصرف کرده اید، علت گرایش خود را به مواد و سپس کنار گذاشتن خود را به ایشان بگویید و اینکه حالا چرا می‌خواهید ایشان، اشتباه شما را تکرار نکنند.

به گفته وی، گره بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به دست والدین گشوده می‌شود و باید به یاد داشته باشند که نباید مسایل مربوط به اعتیاد و مواد مخدر را برای فرزندان بیش ازاندازه تشریح کنند چرا که ممکن است کنجکاوی آنان در این زمینه برانگیخته شود.


telegram2 files