خروپف‌های بلند نشانه‌ای برای افزایش خطر ابتلا به آلزایمر

خروپف‌های بلند نشانه‌ای برای افزایش خطر ابتلا به آلزایمر

محققان استرالیا هشدار می‌دهند، افرادی که هنگام خواب، با صدای بلند خروپف می‌کنند، سه برابر از دیگران در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. وقفه تنفسی (آپنه) در خواب، نوعی اختلال رایج خواب است که جلوی رسیدن اکسیژن را می‌گیرد و موجب خروپف در فرد می‌شود. فقدان اکسیژن کافی می‌تواند سلول‌های مغز را از بین ببرد. محققان معتقدند چنانچه این وضعیت بارها رخ دهد، فرد سه برابر از دیگران به بیماری های زوال عقل، مانند آلزایمر، مبتلا می‌شود.

مقدار پایین اکسیژن در خون، علاوه بر اینکه موجب تنگی نفس می‌شود، می‌تواند سلول‌های عصبی را نیز از بین ببرد. حدود ۱.۵ میلیون نفر در بریتانیا و بیش از ۲۲ میلیون نفر در ایالات متحده، به آپنه و در نتیجه خروپف‌های بلند مبتلا هستند. این وضعیت زمانی به وجود می‌آید که ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم در حالت آرامش قرار گرفته و باعث مسدود شدن راه‌های هوایی می‌شوند. این مشکل با استفاده از دستگاه ماسک فشار جریان هوای همواره مثبت، که هوا را به پشت گلو می‌فرستد، حل می‌شود.

محققان استرالیایی با بررسی وضعیت خروپف داوطلبان ۵۵ تا ۷۵ ساله، به این نتیجه رسیدند که مقدار کم اکسیژن در خون، باعث می‌شود اکسیژن بسیار کمی به آن بخش از مغز که در زمینه یادگیری و حافظه، فعال است، برسد و به سلول‌های آن صدمه زده و تخریب می کند. البته استفاده از ماسک محافظ این مشکل را از میان برمی‌دارد.

وقفه تنفسی، نه تنها موجب خروپف و کاهش شناختی در فرد می‌شود، بلکه ممکن است او را به سکته مغزی و یا قلبی هدایت کند و در عین حال موجب خستگی مزمن در او شود.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از مجله سلامتی طبنا، محققان می‌گویند، این نوع اختلال خواب معمولا ۱۰ سال زودتر از اینکه بیماری آلزایمر در فرد شکل بگیرد، رخ می‌دهد. بنابراین توجه به درمان وقفه تنفسی در خواب، بسیار ضروری است.

 

 

بیستر بخوانید

۶ فاکتور موثر در پیشرفت آلزایمر


telegram2 files