تاثیر نور خورشید بر بهداشت روانی افراد

تاثیر نور خورشید بر بهداشت روانی افراد

تحقیقات جدید حاکی از آن است که نور آفتاب بیشتر از سایر عوامل آب و هوایی بر سلامت روانی افراد تاثیر می گذارد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: نور خورشید ارتباط مستقیمی با ایجاد اثرات شادی، سرحالی و سرزندگی افراد دارد. اخیرا، طبق مطالعات دانشگاه بریگهام یانگ، میزان زمان بین طلوع و غروب خورشید عامل برتری دهنده نور خورشید در تامین بهداشت عاطفی و روانی افراد، نسبت به سایر عوامل آب و هوایی است.

در این مطالعات پژوهشگران ارتباط بین حالات روحی-روانی و خلق و خوی فرد را با شرایط آب و هوایی مانند نورخورشید، روزهای ابری، دمای هوا، باران و آلودگی هوا کشف کرده اند. نتیجه این مطالعات نشان داده است که افراد در طول روزهای کوتاهتر با تابش آفتاب کمتر دارای اضطراب و افسردگی روحی روانی بیشتری هستند. بنابراین در فصول بهار و تابستان که تابش آفتاب بیشتر و روزها بلندترند، احساس شادمانی بیشتری در افراد وجود دارد و در فصلهای پاییز و زمستان که روزها کوتاهتر و تابش نور خورشید کمتر است، میزان حس دلهره، افسردگی روحی و اضطراب نیز در افراد بیشتر است.

به طور کلیدر روزهایی که هوا در آنها مرطوب و شرجی است، روزهای بارانی و یا روزهایی که آلودگی هوا در آنها بیشتر است، افراد بیشتر احساس افسردگی، دلتنگی و کسالت روحی می کنند.

جالب ترین و مهم ترین بخش از نتایج این تحقیقات این است که طول مدت روشنایی روز و تابش نور خورشید در مقایسه با میزان اشعه های جذب شده نور خورشید، در تاثیر بر خلق و خوی افراد مهم تر است. بدین معنی که تاثیر طول مدتی که هوا روشن است، یعنی ساعات مابین طلوع و غروب خورشید بسیار بیشتر از قرارگیری مستقیم زیر آفتاب و جذب آن توسط بدن در شاداب کردن روحیه افراد موثر است و هرچه طول مدت روز و روشنایی هوا بیشتر باشد از لحاظ روانی اثر بیشتری بر کاهش استرس و افکار مایوس کننده خواهد داشت.

اهمیت این یافته ها به دلیل نقشی است که در کمک به تشخیص و درمان افسردگی و مشکلات روحی-روانی ایفا می کنند. بدین ترتیب که روانشناس با تجویز افزایش میزان ساعاتی که شخص زیر نور آفتاب قرار می گیرد و یا در نمونه های حادتر با تجویز تغییر محل زندگی از مناطق ابری، بارانی و شرجی به نواحی گرمسیر که مدت زمان تابش نورخورشید در آنها بیشتر بوده و آفتابی ترند، به درمان افسردگی های روحی روانی و اضطراب ناشی از آنها می پردازد.

 

 

بیشتر بخوانید

عادات ساده‌ای که سلامت روان را تقویت می‌کنند


telegram2 files