۵ باور نادرستی که درباره افسردگی در میان مردم رواج دارد

۵ باور نادرستی که درباره افسردگی در میان مردم رواج دارد

وقتی به افسردگی فکر می کنیم، اولین کلماتی که در ذهنمان مجسم می شوند، غمگین، بدبین و بی حوصله است. اما در واقعیت ممکن است شما با مسایل متفاوتی در رابطه با افسردگی مواجه شوید: اشخاصی که افسردگی دارند در ظاهر کاملا معمولی و عادی به‌نظر می رسند. در چنین شرایطی باید بدانید که اختلال روحی بسیار حیله‌گرانه و مرموز پیش می رود.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: افسردگی یک اختلال رایج و عمومی است. به گزارش موسسه ملی سلامت روان در ایالات متحده آمریکا، حدود ۱۶ میلیون بزرگسال یعنی حدود ۶٫۷ درصد از جمعیت کل این کشور، با افسردگی مزمن دست و پنجه نرم می کنند.

از آنجا که افسردگی در بین همه مردم عمومیت دارد، بنابراین شیوع افکار و باورهای غلط در رابطه با این اختلال بسیار خطرناک خواهد بود. به طور مثال، اگر یک فرد افسرده درک نادرستی در مورد روش های درمانی داشته باشد و فقط به مشاوره اکتفا کند، چه بسا از درمان های اصلی غافل شده و نتواند به راحتی از مشکلی که گریبانش را گرفته، خلاص شود.

درک درست از افسردگی می تواند به فرد و اطرافیان او کمک کند تا درک درستی از شرایط کنونی خود داشته باشند.

بنابراین شاید بد نباشد با ۵ باور نادرست در مورد افسردگی آشنا شوید که مردم را به بیراهه می کشانند. برای این منظور در ادامه همراهمان باشید.
از سراسر وب
پیشنهاد از
یخچال و فریزر با کیفیت و ارزان چه بخریم؟
کفش ورزشی مناسب پیاده روی و دویدن کدام است؟
با انتخاب درست زیور آلات به لباسهای قدیمی خود جلوه ای تازه ببخشید

باور اشتباه ۱: انسان های افسرده ژولیده و شلخته هستند

برخلاف تصور عموم، افسردگی همیشه هم باعث بی حوصلگی و شلختگی افراد نمی شود.

در فیلم ها و سریال ها وقتی می خواهند شخصیت داستان افسرده به نظر برسد، او را بی حال روی مبلی نشان می دهند که اطرافش پر از جعبه و آشغال غذاهای آماده ای است که خریداری کرده است. او با موهای در هم و ژولیده، دستمال به دست در حال گریستن است و در تمام طول روز با پیژامه در خانه راه می رود.

اما این تصویر کاملا اغراق شده است و در زندگی واقعی، انسان های افسرده اینگونه نیستند.

برخلاف تصور عموما، افسرده ها کاملا معمولی و نرمال زندگی می کنند. آنها همچون دیگر مردم عادی به ظاهر خود می رسند، لباس های مرتب می پوشند و به طور منظم دوش می گیرند.

افراد افسرده، امید به زندگی را به طور کامل از دست داده اند، از هیچ مساله ای خوشحال نمی شوند و عموما هم حوصله و انگیزه کافی برای انجام کارهای خود را ندارد. اما از آنجا که این اتفاقات همه در درون فرد شکل می گیرد، ممکن است اطرافیان متوجه آن نشوند.

باور اشتباه ۲: افسردگی در همه آدم ها یکسان است

در فلیم ها یا آگهی های بازرگانی وقتی می خواهند یک فرد را افسرده نشان دهند، او را در لباس های تیره، غمگین و در حال راه رفتن در یک روز دلگیر و بارانی به تصویر می کشند که در اولین نگاه، شدت غم او را می توان در چهره اش خواند.

اما افسردگی یک قالب مشخص ندارد که در همه انسان ها با نشانه های مشابه پدیدار شود. در واقعیت، افسردگی ممکن است به طرز کاملا متفاوتی بروز کند. افسردگی همیشه در ظاهر افراد قابل شناسایی نیست. در زندگی واقعی، ممکن است افسردگی در قالب دشمنی، پرخاشگری یا ناپایداری اخلاقی نمایان شود.

کسی که همه اتفاق های زندگی آزارش می دهند، از طعم قهوه گرفته تا نور آفتاب، رفتارهای اطرافیان و حتی نگاه یک غریبه، بدون شک به افسردگی مبتلاست.

باور اشتباه ۳: مثبت‌اندیش بودن افسردگی را از بین می برد

این اعتقاد در میان مردم وجود دارد که افسردگی را می توان با تفکرات مثبت تغییر داد. به همین خاطر، اطرافیان فردِ افسرده همیشه به او پیشنهاد می دهند تا نیمه پر لیوان را دیده و به زیبایی های دنیا توجه داشته باشد. با اینکه این اعتقاد بد نیست و لازم است که همه انسان ها نیمه روشن زندگی را ببینند، اما افسردگی اختلالی نیست که بتوان به این روش آن را برطرف کرد.

افسردگی در مدت خاصی وجود دارد و با خرابی ها، رنج ها و مشکلات شناختی/ توجه و تمرکز همراه است. به زبان دیگر، غمگین بودن به مدت چند روز برای همه آدم ها ممکن است پیش بیاید و امری کاملا عادی محسوب می شود. اما مشکل داشتن در تمرکز، مشغله های فکری شدید، از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا برای فرد جذاب بودند و مشکلات مشابه به مدت چندین ماه، همگی مصداق های بارز افسردگی هستند.

شاید تفکرات مثبت بتواند از بدخلقی های فرد بکاهد، اما افسردگی به درمان جدی نیاز دارد.

خوددرمانی و تلاش برای خروج از افسردگی شاید تاحدی به رفع مشکل کمک کند، اما در برخی مواقع ممکن است فرد مسیر را اشتباه رفته و به بدتر شدن وضعیت روحی خود دامن بزند.

افراد افسرده همیشه با حس گناه برای غمگین بودن خود مواجه هستند. آنها تصور می کنند که بقیه کاملا شاد هستند و هیچ مشکلی در زندگی خود ندارند. اما واقعیت این است که فرد افسرده با سرزنش و نکوهش های همیشگی از خود، باعث بدتر شدن حالش می شود. تصور اینکه همه تقصیرات و مشکلات به خاطر او و از جانب اوست باعث می شود تا احساس ضعف کرده و توانایی مقابله با مشکلات را نداشته باشد.

باور اشتباه ۴: استفاده از داروی ضدافسردگی شخصیت شما را از بین می برد

تقریبا بیشتر مردم دنیا از مصرف داروهای ضدافسردگی می ترسند زیرا داروهای اعصاب و روان اغلب عوارض عجیبی بدنبال دارند. اما باید بدانید که قرص ضدافسردگی شما را به زامبی بدل نمی کند و باعث نمی شود شخصیت و هویت اصلی خود را از دست بدهید.

داروی مناسب می تواند تغییرات موثر و نامحسوسی داشته باشد. البته داروی اشتباه هم فرد را در شرایط بدتری قرار داده و عوارض پرخطری بدنبال خواهد داشت.

باور اشتباه ۵: کمک گرفتن روند طولانی دارد و در تمام طول عمر فرد را مشغول خود می کند

باید بدانید که مراجعه به مشاور، روانشناس یا روانکاو، روندی دایمی ندارد. پروسه درمان اختلال های روانی برای خود شخص عجیب و طولانی است و در واقعیت کاملا عادی پیش می رود. شاید تصور کنید که چند جلسه مشاوره نمی تواند حالتان را بهبود ببخشد، اما لازم است بدانید که کمک های بیرونی مخصوصا از طرف یک متخصص بسیار موثر خواهد بود و کمک می کند تا فرد از مشکلات روحی خود رهایی بیابد.

 

 

بیشتر بخوانید

درمان افسردگی در ۱۰ مرحله بدون نیاز به دارو


telegram2 files