راهی برای درمان آلزایمر در آینده

راهی برای درمان آلزایمر در آینده

آزمایش های انجام شده روی یک به اصطلاح ‘پیس میکر’ مغزی برای بیماران آلزایمری، حاکی از ایمن بودن آن برای انسان است که می تواند در آینده راه درمان این بیماری باشد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرگزاری ایرنا، پیس میکر یا ضربان ساز مصنوعی قلب دستگاهی است که برای ایجاد تحریک الکتریکی به کار می رود و دستگاه جدید مورد مطالعه نیز که شبیه پیس میکر است، با استفاده از سیم های الکتریکی بخش هایی از مغز را که عهده دار حل مسائل هستند، تحریک می کند.

محققان مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا در این آزمایش با بررسی فواید بالقوه تحریک عمقی مغز (DBS) در بیماران آلزایمری اعلام کردند که این افراد بهبودهایی تجربه کردند که به آنها امکان می دهد به صورت مستقل زندگی کنند.

از تحریک عمقی مغز (DBS) برای درمان بیش از ۱۳۵ هزار بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون استفاده شده است اما نتایج آزمایش های بالینی اخیر بر بیماران آلزایمری با استفاده از DBSدر مناطقی از مغز نیز که مسئول تشکیل حافظه هستند، موفق بوده است.

محققان مرکز پزشکی وکسنر در دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا که این آزمایش را انجام داده اند، می گویند: این اولین بار است که این درمان برای بیماری آلزایمر و در لب پیشانی مغز – منطقه ای از مغز که در سازمان دهی، برنامه ریزی و تصمیم گیری دخالت دارد- اعمال شده است.

دکتر داگلاس شارر مدیر بخش مغز و اعصاب مغز و اعصاب شناختی وکسنر که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت، گفت: ابزار و درمان های دارویی زیادی برای کمک به تقویت حافظه بیماران آلزایمری موجود است اما ابزاری که بتواند به تقویت قضاوت، تصمیم گیری و یا افزایش توانایی بیماران آلزایمری برای تمرکز انتخابی بر یک وظیفه و جلوگیری از حواس پرتی کمک کند، در دست نداریم.

محققان در مقاله ای در رابطه با این آزمایش متذکر شدند که DBS به تقویت این عناصر ‘کنترل اجرایی’ بیماران آلزایمری کمک کرد؛ عناصر دخیل در کنترل اجرایی بیماران مبتلا به آلزایمر با پیشرفت این بیماری تحلیل می رود و به اختلالات عملکردی و افزایش نیازهای نظارتی منجر می شود که چالش برانگیزترین موضوع برای مراقبان بیماران آلزایمری است.

DBS با استفاده از یک ‘پک باتری’ شبیه پیس میکر، جریان هایی را از طریق سیم به گردن و مغز ارسال می کند تا این منطقه حیاتی از مغز را تحریک کند. محققان برای تعیین اینکه آیا استفاده از DBS برای بیماران آلزایمری خطر و عوارض جانبی ندارد، آزمایش پایلوتی را بر سه بیمار مبتلا به سطح متوسط آلزایمر انجام دادند.

محققان در مقاله ای در زمینه این آزمایش که در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شده است، متذکر شدند که DBS می تواند موجب تقویت عناصر دخیل در ‘کنترل اجرایی’ بیماران آلزایمری شود.
اما در عین حال آنها خاطنشان کردند که به علت کم بودن تعداد بیماران مورد مطالعه نمی توان با قطعیت تعیین کرد تحریک الکتریکی لب پیشانی مغز اثر مثبت دارد و در ضمن در این مطالعه هیچ گروه کنترلی برای بررسی اثر دارونما وجود نداشت.

با این حال آنها متذکر شدند که تمامی شرکت کنندگان این مطالعه کاهشی را در سرعت کاهش توانایی های ذهنی خود تجربه کردند و در دو مورد از آنها نیز بهبودهای قابل اندازه گیری مشاهده شد. بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که در آن، به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود و بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل و اختلال حافظه ‌است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلزایمر که موجب مرگ سلول های عصبی و کاهش بافت مغزی شده و به زوال عقل منجر می شود، وجود ندارد.


telegram2 files