دلیلی بیولوژیک برای آرامش‌بخش بودن موسیقی‌ها

دلیلی بیولوژیک برای آرامش‌بخش بودن موسیقی‌ها

بعضی از ما بیشتر از بقیه به موسیقی واکنش نشان می‌دهیم. در بعضی‌ها، گوش دادن به قطعه‌ای موسیقی خاص ستون فقرات‌شان را به لرزه می‌اندازد و مو به تن‌شان سیخ می‌شود. براساس مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌ی Social Cognitive and Affective Neuroscience منتشر شده، دلیل دیگری نیز وجود دارد که چرا بعضی‌ها بیشتر از بقیه از موسیقی لذت می‌برند. محققان ۲۰ دانش‌آموز را تحت مطالعه قرار دادند و نیمی از آن‌ها گزارش دادند که در زمان گوش دادن به موسیقی احساس آرامش می‌کنند، آن‌ها از عکس‌برداری تانسور پراش یا همان «DTI» که اسکن‌های ام‌آر‌آی مغز را بررسی می‌کنند، استفاده کردند تا اختلافات بین این دو گروه را بررسی نمایند.

کسانی که احساس آرامش را گزارش دادند، دارای فیبرهای مغزی متراکم‌تری بودند که بخش‌های پردازش اطلاعات شنیداری را به عواطف پیوند می‌دهند. «متیو ساچس»، نویسنده‌ی ارشد مطالعه از دانشگاه کالیفرنیای شمالی گفت: «تعداد فیبر بیشتر به این معنا است که پردازش کارآمدی بین دو بخش صورت می‌گیرد. کسانی که دارای پیوندهای قوی‌تری هستند، اصولاً عواطف شدیدتری را نه فقط در زمان گوش دادن به موسیقی، احساس می‌کنند.»

براساس این مطالعه، واکنش‌های عاطفی به محرک‌های زیبایی شناختی منجر به تجربیات لذت‌بخش و در عین حال فردی در انسان‌ها می‌شوند. یافتن اختلافات بین افرادی که چنین واکنش‌هایی را تجربه می‌کنند و آن‌هایی که تجربه نمی‌کنند، به درک بهتر مدار پاداش و اهمیت تکاملی زیبایی شناسی انسان‌ها کمک می‌کند.

سیخ شدن موی بدن، نوعی واکنش مبارزه‌ای یا مقابله‌ای است. وقتی عواطف شدیدی نسبت به چیزی دارید، آدرنالین در بدن‌تان ترشح می‌شود و در سراسر بدن جریان پیدا می‌کند. طبق گفته‌ی پروفسور «ویلیام گریفیث»، مدیر گروه علوم اعصاب و درمان دارویی تجربی در دانشکده‌ی پزشکی A&M، این عواطف اساساً محصول واکنش‌های مقابله‌ای هستند. این واکنش معمولاً زمانی صورت می‌گیرد که ترسیدیم یا احساس تهدید می‌کنیم.

در این لحظه، آدرنالین بدن را آماده می‌کند تا از خود دفاع کرده یا فرار کند. هرچند، واکنش‌های عاطفی قوی به چیزهای دیگر مثل صحنه‌ی احساسی در فیلم یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان این واکنش را در شما ایجاد می‌کند. علل آن مشخص نیست، اما نظریه این است که ترشح آدرنالین با ترشح دوپامین در ارتباط است. دوپامین هورمونی است که در واکنش‌های پاداشی بدن درگیر است.

مطالعه‌ی دیگری که محققان دانشگاه یورک انجام دادند، نشان داد که موسیقی می‌تواند به ما کمک کند عواطف‌مان را مدیریت کنیم. هدف این گروه بررسی این موضوع است که قطعات موسیقی انتخاب شده چگونه واکنش‌های عاطفی را ایجاد می‌کنند و در عین حال شنوندگان از آن‌ها لذت می‌برند. آن‌ها دریافتند که آهنگ‌های غمگین بر خلاف قاعده‌ی معمول می‌توانند شنونده‌ها را شادتر کنند.

این گروه در وب‌سایت دانشگاه یورک نوشت: «یکی از مهم‌ترین انگیزه‌ها برای گوش دادن به موسیقی اثر عاطفی آن بر ما است. شنوندگان اغلب گزارش می‌دهند که به موسیقی گوش می‌دهند تا آرامش پیدا کنند، تحریک شوند، حس مثبتی پیدا کنند یا عواطفی مثل مالیخولیا یا نوستالژی را تجربه کنند.» بنابراین، گوش دادن به آهنگ قطعه‌ای موسیقی روشی منحصربه‌فرد برای تجربه عواطف متضاد است. این کار به ما کمک می‌کند تا حالات خود را بشناسیم و آن‌ها را براساس موقعیت‌های مختلف تنظیم کنیم. این مسئله باعث می‌شود موسیقی به بخش مهمی از سلامت ذهنی‌مان تبدیل شود.

 

منبع : مجله علمی ایلیاد

 

بیشتر بخوانید

موسیقی مغز را به فعالیت ریتمیک می اندازد!


telegram2 files