آقایان بیشتر به این مشکل دچار می شوند

آقایان بیشتر به این مشکل دچار می شوند

جراح و متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: هر چقدر که فشار عصبی بیمار بیشتر باشد تعداد تیک‌ها بیشتر و برعکس هرچه تمرکز فرد افزایش یابد تعداد تیک‌ها کاهش می‌‌یابد.
به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، دکتر محمدرضا شاه‌محمدی با بیان این مطلب افزود: حرکات غیرارادی، تکراری و اجباری دراصطلاح تیک است، این حرکات با هدف و هماهنگ هستند و در عضلاتی که باهم همکاری دارند، دیده می‌ شود. تیک معمولا در صورت و شانه‌ها به صورت حرکات تکراری کوتاه و ناگهانی مثل تکان دادن بینی، پلک زدن و حرکات دست یا تیک‌های کلامی‌ مثل خرخر کردن و صاف کردن گلو یا صداهای دیگری که همراه با آوا هستند، دیده می‌شود.

وی ادامه داد: عمدتا بین پنج تا ۲۵ درصد کودکان سنین مدرسه نوعی از تیک را تجربه می‌ کنند و علت آن مشکلات روانپزشکی است که دلیل شیوع آن به درستی مشخص نیست. به طور کلی تیک‌ها به دو نوع حرکتی و صوتی تقسیم می‌شود که گاهی به صورت ارادی برای مدت کوتاه فرد می‌‌تواند حرکت تیک را کنترل کند.

شاه‌محمدی اضافه کرد: کنترل ارادی تیک باعث اضطراب بیمار می‌‌شود، هر چقدر که فشار عصبی بیمار بیشتر باشد تعداد تیک‌ها بیشتر و برعکس هرچه تمرکز فرد افزایش یابد تعداد تیک‌ها کاهش می‌‌یابد، در زمان خواب شب این تیک‌ها از بین می‌‌روند.

عضو هیات علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تصریح کرد: مقاومت فرد برای انجام ندادن تیک در محیط‌های باز باعث می‌‌شود بعد از مدتی تیک دوباره ادامه پیدا کند.وی با بیان اینکه تیک در آقایان سه برابر بیشتر از خانم‌ها شایع است، افزود: تیک‌های مزمن بیشتر در سن ۶ تا ۱۲ سالگی دیده می‌‌شوند.

شاه‌محمدی با اشاره به دسته‌بندی تیک‌ها گفت: تیک‌های حرکتی ساده در حقیقت به حرکت‌های ناگهانی مثل چشمک زدن، بالا انداختن شانه‌ها و حرکت دادن دست و پا گفته می‌شود. دسته بعدی تیک‌های صوتی ساده مثل خرخر، سرفه و تقلید اصوات حیوانات است.

جراح و متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: تیک‌های حرکتی پیچیده حرکات هدفمندتری است و چندین عضله را درگیر می‌ کند. کشیدن پیراهن، لمس کردن دیگران و اشیاء، شکلک درآوردن و … از جمله این تیک‌هاست.

وی با اشاره به تیک‌های صوتی پیچیده نیز گفت: تغییر دادن لحن گفتار، قدم زدن‌های پی در پی و فریاد زدن‌های ناگهانی نمونه‌هایی از تیک‌های صوتی پیچیده است.


telegram2 files