رشد آسیب‌های اجتماعی به یک دغدغه ملی بدل شده است

رشد آسیب‌های اجتماعی به یک دغدغه ملی بدل شده است

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

رشد آسیب‌های اجتماعی به یک دغدغه ملی بدل شده است/ در برنامه ششم اولویت با پیشگیری است

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح عملیاتی سراسری پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین‌کننده‌های آن(سراج) با بیان اینکه رشد آسیب‌های اجتماعی به یک دغدغه ملی بدل شده است، گفت: اکنون با توجه به منابع علمی باید با طراحی نقشه راه به سمت مهار، کنترل و نهایتا ریشه‌کنی قدم برداریم؛ این در حالی است که در برنامه ششم اولویت با پیشگیری است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل، «انوشیروان محسنی‌بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین افتتاح عملیاتی سراسری پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین‌کننده‌های آن(سراج) با بیان اینکه رشد آسیب‌های اجتماعی به یک دغدغه ملی بدل شده است، گفت: اکنون با توجه به منابع علمی باید با طراحی نقشه راه به سمت مهار، کنترل و نهایتا ریشه‌کنی قدم برداریم؛ این در حالی است که در برنامه ششم اولویت با پیشگیری است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه امروزه علم مدیریت کشورها تنها محدود به سرمایه‌های فیزیکی نیست، گفت: این علم همچنین تنها مربوط به داشتن نیروهای انسانی متخصص نیز محدود نمی‌شود، بلکه فرق بین کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته مربوط به مدیریت کردن آنان در ابعاد مختلف است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در وضعی هستیم که باید آسیب‌های اجتماعی را به شکل دقیقی رصد کنیم، اظهار کرد: این آسیب‌ها باید شیوع شناسی و علت یابی شود. همچنین باید با استفاده از ابزارهای دقیق و علمی به سراغ حل آنها برویم. در حال حاضر باید با استفاده از منابع و ظرفیت‌های علمی – دانشگاهی و کارشناسان در بدنه بهزیستی راهکارهای تخصصی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی طراحی کنیم و به این شکل آنها را مهار و کنترل کنیم.

محسنی‌بندپی اولویت اصلی در برنامه ششم توسعه را پیشگیری و شیوع آسیب‌های اجتماعی دانست و عنوان کرد: تنها با شناخت این آسیب‌هاست که می‌توانیم در آنها مداخله کنیم و با استفاده از علت یابی آنها به حل آنها بپردازیم. در حال حاضر اطلاعات زیادی به شکل پراکنده در اختیار داریم اما افتتاح این سامانه اقدام خوبی برای هم افزایی دستگاه‌های مسئول در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه تصریح کرد:‌ در حال حاضر در حوزه شیوع شناسی اعتیاد همکاری‌های خوبی بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی در خصوص نوع، سن مصرف، پراکندگی جغرافیایی و سن مصرف کنندگان انجام شده است. این اقدامات باید در خصوص طلاق نیز انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید با نگاهی وسیع نسبت به وضع موجود تصمیم گیری انجام شود توضیح داد: تنها با این چشم انداز وسیع است که مداخلات اثربخشی و استانداردهای لازم را برخوردار خواهند بود تا بتوانیم در لایه‌های مختلف نظام قدم‌های موثری در این زمینه برداریم. این سامانه قادر خواهد بود تا در حوزه اعتیاد، حاشیه نشینی و کودکان کار و خیابان اقدامات موثری انجام دهد. همچنین در راستای تقویت عوامل محافظ و کاهش عوامل خطر گام موثری در پیشگیری، اثربخشی و مداخلات علمی‌تر داشته باشد.


telegram2 files