افزایش خشونت در پی ناآگاهی زنان از حقوق خود و قوانین موجود

افزایش خشونت در پی ناآگاهی زنان از حقوق خود و قوانین موجود

 

یک روانشناس گفت: ناآگاهی زنان از حقوق خود و قوانین موجود، افزایش خشونت و عدم شکایت و پیگیری آن را در پی داشته است.

 

همایون قسمتی اظهار کرد: بخش اعظم جامعه را زنانی تشکیل داده‌اند که هیچ از خود و حقوقشان نمی‌دانند و زن خوب بودن را در کدبانو بودن، شستن، پختن و بچه‌داری می‌دانند.

وی افزود: خشونت علیه زنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سنی و جغرافیایی یافت می‌شود اما در برخی از گروه‌ها شایع تر است.

این روانشناس خشونت را بازتابی از حس پرخاشگری دانست و عنوان کرد: خشونت خانگی نوع خاصی از خشونت است که در سطح خانواده اعمال و منجر به آسیب یا رنج جسمی، روانی و جنسی می‌شود.

وی تصریح کرد: زنان در همه دوران زندگی خود ممکن است با خشونت روبه‌رو شوند و این خشونت تنها از سوی همسر نیست بلکه پدر و برادر و حتی فرزندان پسر نیز می‌توانند به زن خشونت کنند.

قسمتی ادامه داد: خشونت‌های روانی و کلامی نوع دیگری از خشونت‌هایی است که در خانه علیه زنان استفاده می‌شود از آن جمله می‌توان به دشنام و به کار بردن کلمات رکیک، بهانه گیری‌های پی در پی، داد و فریاد و بداخلاقی، بی احترامی، رفتار آمرانه و تحکم آمیز و دستور دادن‌های پی در پی، تهدید به آزار یا کشتن وی، تحقیر زن، قهر و صحبت نکردن و ممنوعیت ملاقات با دوستان اشاره کرد.

وی این نوع خشونت را موجب بروز روحیه پوچی یا خودنابودسازی، گریز از مشارکت اجتماعی و اضطراب در زنان دانست.

وی عنوان کرد: میان خشونت‌ها نیز خشونت کلامی و روانی، بیشترین درصد را به‌خود اختصاص داده است.

وی اعلام کرد: بررسی‌ها و تحقیقات آسیب‌شناسان مسائل اجتماعی نشان می‌دهد از هر ۲۰ زن در کشور، یک نفر مورد آزار و اذیت فیزیکی همسرش قرار می‌گیرد که این موضوع گاهی از سوی خود زنان پنهان می‌شود یا در صورت اعتراض و شکایت، راه به جایی نمی‌برد.

قسمتی با اشاره به اینکه در ایران کمتر از ۳۵ درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس یا اورژانس اجتماعی گزارش می‌شود، بیان کرد: متاسفانه گاهی اصلا این تصور وجود ندارد که این رفتار درستی نیست و نباید آن را تحمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترخشونت‌های خانگی بدلیل عدم آگاهی قربانیان از مفاد قانون اشاعه یافته است در صورتیکه قانون در بسیاری از موارد، تفاوتی بین زن و مرد قائل نشده و اگر مردی به همسرش سیلی بزند همان‌قدر باید در برابر قانون پاسخگو باشد که وقتی به مرد دیگری سیلی می‌زند اما ملاحظات درون خانوادگی موجب می‌شود زن، چنین مطالبه‌ای از قانون در برابر شوهرش نداشته باشد.

این روانشناس کاهش شدت این خشونت و آگاهی زنان از قوانین را نیازمند تلاش گسترده رسانه‌ای دانست.

منبع : ایسنا

بیشتر بخوانید


telegram2 files