مردآزاری در خانواده توسط همسران مادرگونه / آمار بالای مردآزاری در دوران پیری

مردآزاری در خانواده توسط همسران مادرگونه / آمار بالای مردآزاری در دوران پیری

یک روانشناس خانواده گفت: آمار خشونت در زمان پیری و ناتوانی افراد بسیار بالا است اما به این دلیل که این افراد توانایی شکایت ندارند،‌ معمولا این موارد ثبت نشده و کسی هم از آن آگاه نمی‌شود.

دکتر حامد برآبادی، درباره مردآزاری در کشور گفت: این نوع همسرآزاری در کشور وجود دارد و تنها مربوط به خشونت جسمی نمی‌شود بلکه خشونت کلامی جنسی و روحی و روانی را نیز در بر می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هر نوع اجبار به برقراری رابطه جنسی نوعی خشونت جنسی است،‌ اظهار کرد: اجبار مرد به برقراری رابطه جنسی نیز در تعریف خشونت جای می‌گیرد و خشونت جنسی نسبت به مردان هم در خانواده و هم در سطح کلان‌تر در جامعه انجام می‌شود. و حتی عنوان « تجاوز به مرد» را نیز در ادبیات روانشناسی به‌کار می‌بریم، اما به دلیل نگاه مردسالارانه نسبت به این موضوع جامعه خشونت جنسی نسبت به مردان را نمی‌پذیرد.

این روانشناس با بیان اینکه خشونت نسبت به مردان در سنین مختلف،‌ متفاوت است،‌ بیان کرد: معمولا خشونت خانوادگی در میان مردانی که در سنین کم وپیش از بلوغ ازدواج می‌کنند،‌ همچنین زمانی‌که زن به لحاظ سنی از مرد بزرگ‌تر است به نحوی که عنوان «همسران مادرگونه» را به آنها می‌دهیم نیز میزان خشونت نسبت به مرد افزایش یافته و زن با ایفای نقش مادری به جای همسری،‌ مرد را تحت سلطه درمی‌آورد.

وی همچنین آمار آزار مردان توسط همسران را در زمان پیری بالا خواند و عنوان کرد: معمولا در این سنین مرد ناتوان شده و و توانایی دفاع و محافظت از خود را ندارد لذا سیر خشونت افزایش می‌یابد. به عنوان مثال مردی که زمین‌گیر شده و نمی‌تواند مراقب خود باشد ممکن است مورد انواع خشونت از جمله غذا ندادن، عدم انجام مراقبت‌های بهداشتی،‌ ندادن دارو و… قرار گیرد که تمامی این موراد مصداقی از خشونت هستند.

خشونت کلامی جایگزین خشونت جسمی

دکتر برآبادی تصریح کرد: آمار خشونت در زمان پیری و ناتوانی افراد بسیار بالا است اما به این دلیل که این افراد توانایی شکایت ندارند،‌ معمولا این موارد ثبت نشده و کسی هم از آن آگاه نمی‌شود که این موضوع در تمام جهان رخ می‌دهد و مخصوص ایران نیست.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که در سنین بین ۲۵ تا ۴۵ سالگی نیز خشونت نسبت به مردان وجود دارد، خشونت روحی و روانی نیز در کل سال‌های زندگی جاری وساری بوده و برخی قربانی آن می‌شوند.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه هر نوع خشونت ورزی ریشه در علتی دارد،‌ گفت:‌ خشونت زن نسبت به مرد یا ریشه در صفات خانم از جمله پرخاشگری و اضطراب دارد و یا اینکه می‌تواند ریشه در تمایل وی برای گرفتن انتقام از شوهر باشد به دلیل بلاهایی که به صورت واقعی یا ادراکی (ادراک وی از وضعیت و شرایط) توسط شوهر بر سرش آمده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ گاهی نیز دلیل این خشونت‌ورزی مکانیزم دفاعی « خشونت جانشینی» است،‌ به این معنا که زن مورد ظلم برادر یا پدر قرار گرفته و کینه به دل دارد و چون توانایی انتقام گرفتن از آنها را ندارد، به عنوان جایگزین نسبت به همسر خود خشونت می‌ورزد.

برآبادی با انتقاد از اینکه در جامعه به خشونت جسمی و پیشگیری از آن بیش از سایر خشونت‌ها پرداخته شده است، اظهار کرد: خشونت کلامی مانند، تهدید،‌تحقیر، توهین،‌ فحاشی بیش از سایر خشونت‌ها خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد این درحالی است که معمولا خشونت جسی بعد از مدتی بهبود می‌یابد اما آثار خشونت کلامی همیشه در وجود فرد می‌ماند .

وی خاطرنشان کرد: امروز به همت رسانه‌ها و توجه مسئولان میزان خشونت جسمی به‌ویژه در مدارس کاهش یافته است اما خشونت کلامی جای آن را گرفته است.

طبنا(خبرگزاری سلامت)


telegram2 files