پخش صدای مادران بر نوزادان نارس تأثیر مثبتی دارد

پخش صدای مادران بر نوزادان نارس تأثیر مثبتی دارد

یک فوق تخصص نوزادان گفت: پخش صدای مادران بر نوزادان نارس تحت مراقبت ویژه تأثیر مثبتی دارد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر «موسوی» در نخستین همایش آشنایی با مراقبت‌های تکاملی یگانه نوزادان منطقه غرب و شمال غرب کشور اظهار کرد: طبق مطالعات و آزمایشات به عمل آمده، پخش صدای مادران در حال قصه‌گویی، صدای ضربان قلب مادران و تأثیر مثبتی بر نوزاد نارسی دارد که در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند. هم‌چنین پخش موسیقی ملایم با شدت مجاز نیز سبب تغییرات مثبت در الگوی خواب نوزادان نارس شده است.

وی با اشاره به تحریک‌پذیری نوزادان افزود: نوزاد از نور، صدا، حرارت، میدان مغناطیسی و تجهیزات موجود در یک بخش تأثیر می‌پذیرد و مراقبتی و تداخلی که  بدون توجه به شرایط فیزیکی، روحی و روانی نوزاد صورت گیرد، مورد تایید نخواهد بود و مداخله نادرست می‌تواند سبب آزاد شدن هورمون‌های استرس‌زا، تغییرات فشار خون و اکسیژن‌گیری و آسیب سلول‌های سفید مغز نوزاد شود.

موسوی با بیان این‌که هر کدام از حواس پنج‌گانه در زمان یکسانی  با هم شکل نمی‌گیرند، گفت: زمان تکامل حواس مختلف بوده، اما این حواس در تعامل با هم هستند و حس لامسه نخستین و حس بینایی آخرین حسی است که تکامل می‌یابد.

این فوق‌تخصص نوزادان افزود: حواس ممکن است بر روی هم تأثیر مثبت و یا منفی داشته باشند، به این معنی که اگر نور در یک محیط کافی نباشد، بر روی شنوایی و بینایی تأثیر خواهد داشت.

موسوی با بیان این‌که در طول هفته  ۲۷ تا ۳۴، آسیب‌پذیرترین حس، شنوایی است، افزود: طبق قانون ارتباط حسی، آسیب حس شنوایی می‌تواند بر توانایی صحبت در آینده اثرگذار باشد.

وی گفت: جنین همه صداهای ۷۰ تا ۸۵ دسیبل را در رحم مادر می‌شنود و حتی صدای دعواهای خانوادگی هم برای جنین ملموس هستند.

این فوق‌تخصص نوزادان یادآور شد: صدای معمولی و رایج در بخش مراقبت از نوزادان باید در حد ۶۰ دسی‌بل باشد تا آسیب نرساند و باید از هر گونه صدای مزاحم و تغییر ناگهانی در صدای محیط جلوگیری کنیم.

دکتر موسوی در ادامه با اشاره به حس بینایی نوزادان گفت: حس بینایی بسیار مهم است و بر روی پوزیشن و شنوایی نوزاد تأثیر دارد و چشم‌ها پنجره مغز تلقی می‌شوند. هرچند نوزاد در محیط کاملاً تاریک رحم زندگی می‌کند، اما نور قرمز و سفید تا حدی می‌توانند در رحم مادر به نوزاد برسند.

وی خاطرنشان کرد: بر خلاف سایر حس‌ها نوزاد برای تکامل حس بینایی نیازی به محرک و نور ندارد و در بخش‌ها نیز میزان نور دریافتی نوزاد باید کنترل شود. طبیعتاً نور فصل زمستان و یا نور تخت نزدیک پنجره متفاوت از سایرین خواهد بود. هم‌چنین از تغییرات ناگهانی منبع نور در بخش‌ها نیز باید خودداری شود.

نخستین همایش مراقبت‌های تکاملی یگانه نوزاد غرب و شمال غرب کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به مدت دو روز در حال برگزاری است.

هم‌چنین شرکت‌کنندگان در این همایش در قالب کارگاهی از بخش NICU و بانک شیر مادران و واحد TPN بیمارستان الزهرا بازدید خواهند کرد.


telegram2 files