موارد مشکوک به کودک‌آزاری سریع گزارش می‌شود/ تشکیل کارگروه رفتارهای خشونت‌آمیز

موارد مشکوک به کودک‌آزاری سریع گزارش می‌شود/ تشکیل کارگروه رفتارهای خشونت‌آمیز

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در نشست خبری امروز اعلام کرد که موارد مشکوک به کودک‌آزاری سریعاً توسط کادر درمان گزارش می‌شود.

به گزارش سایک نیوز و به نقل ازخبرگزاری مهرخانه، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه کودک‌آزاری تصریح کرد: کار ما پیشگیری و توانمندسازی خانواده‌ها و کودکان است. کودکی که مورد آزار قرار گرفته است در انتهای زنجیره به ما منتقل می‌شود؛ پزشکان و پرستاران با کوچکترین شَک به کودک‌آزاری، سریع موضوع را به مراجع لازم گزارش می‌دهند و در این زمینه نظر کارشناسی خود را مطرح می‌کنند.
بازنمایی این‌گونه اخبار بسیار مهم است؛ چراکه باید به صورتی باشد تا منجر به قبح‌زدایی نشود.

تشکیل کارگروه رفتارهای خشونت‌آمیز و شبکه‌های اجتماعی

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که کارگروهی در زمینه رفتارهای خشونت‌آمیز و شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده است، گفت: این کارگروه متشکل از مسؤولان، روان‌شناسان و متخصصان و فعالان رسانه‌ای است و قرار است هفته بعد کارگاه تشکیل شود. موضوع رفتارهای خشونت‌آمیز و تأثیر مردم در سنین و گروه‌های مختلف از آن بسیار مهم است و آسیب‌هایی را به همراه دارد.

انتشار اخبار خودکشی تا یک هفته ۱۰ درصد میزان خودکشی را افزایش می‌دهد

حریرچی با اشاره به برخورد رسانه‌ها در زمینه اخبار خودکشی‌ها و آسیب‌هایی از این دست اظهار کرد: انتشار نامناسب این اخبار منجر به قبح‌زدایی از آن می‌شود. براساس آمارها، انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌های بزرگ تا یک هفته ۱۰ درصد میزان خودکشی را افزایش می‌دهد. بالاترین میزان خودکشی در افراد مبتلا به افسردگی عمیق و شدید است.
انتشار اخبار درست خودکشی می‌تواند در کاهش این مقوله تأثیرگذار باشد. در این اخبار باید نگاه بازدارندگی داشت. آمارها دقیق و متناسب با جمعیت هر شهر بیان شود. طبیعی است که تعداد خودکشی در استانی با چند میلیون جمعیت بیشتر از استانی با یک میلیون جمعیت است. از بزرگنمایی اطلاعات مربوط به خودکشی خودداری شود. در این اخبار به مکان خوددکشی اشاره نشود زیرا زمانی که می‌گویند خودکشی از روی پل بوده، در دوره‌ای خودکشی با آن روش بیشتر می‌شود. نباید سوابق فرد خودکشی‌کننده منتشر شود و در ازای آن باید بیماری فرد اعلام و همچنین باید به اثرات سوء این خودکشی روی اقوام اشاره شود. نباید احساسی برخورد شود.
باید به دانش‌آموزان چگونگی برخورد با عوامل استرس‌زای بیرونی را آموزش دهیم

او در مورد نقش استرس در بروز این‌گونه آسیب‌ها تصریح کرد: بسیاری از استرس‌های محیطی می‌تواند به آسیب‌هایی منجر شود. اگر انتظاری که از سطح زندگی خود داریم، واقع‌بینانه نباشد، می‌تواند مشکلات روان‌شناختی ایجاد کند. قسمت اعظم اعتبارات ما باید صرف فرهنگ‌سازی شود و رفتار صحیح را به دانش‌آموزان آموزش دهیم که چگونه با عوامل استرس‌زای بیرونی مقابله کنند. در کنار پیشگیری و آموزش، آمارها نشان می‌دهد مردم تحت‌تأثیر دو عامل ژنتیک و محیط هستند.

بیشتر بخوانید
کودک آزاری می تواند باعث تغییر در نورون های مغز شود
رکورد کودک‌آزاری ؛ ۷۴ مورد در هر روز


telegram2 files