نشست خبری ” ترنس ، اختلالی در هویت جنسی”

نشست خبری ” ترنس ، اختلالی در هویت جنسی”

یک همیار پزشکی قانونی و روانشناس شخصیت با اشاره به وجود طیف وسیعی از انواع اختلالات شخصیت گفت: تمام افرادی که تمایل به تغییر جنسیت دارند ترنسکشوال نیستند و حتی گاهی اوقات ممکن است افسردگی شدید با اختلالات جنسی اشتباه گرفته شود.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، سام گشتاسبی در نشست خبری “ترنس، اختلالی در هویت جنسی” اظهار کرد: ناآگاهی باید ریشه‌کن شود. دولت ایران تنها دولت اسلامی در جهان است که این اختلالات را بسیار مترقی و فهیم پذیرفته است. از ابتدای انقلاب ۴۰ سال است که این موضوع در قانون وجود دارد و این افراد کاملا پذیرفته شده هستند.
وی ادامه داد: هتروسکشوال‌ها افرادی هستند که هیچ اختلال شخصیتی ندارند. اسکشوال‌ها به طور مادرزاد غریزه جنسی ندارند که البته بسیار نادر هستند بایسکشوال‌ها اندام کاملی دارند و ممکن است تمایلات جنسی صحیحی هم داشته باشند و ازدواج کنند، اما قدری هم به جنس موافق تمایل نشان می‌دهند اما بخش اعظم آن‌ها تمایلات‌شان را به خاطر موقعیت اجتماعی خود محدود می‌کنند.
این طراح و نظریه پرداز شیوه‌های درمان مشکلات جنسی افزود: در مقابل ترنسکشوال‌ها افرادی هستند که میان جسم و مغز آن‌ها در مسائل جنسی تفاوت وجود دارد. ترنس‌ها اجبار طبیعی هستند. اما متاسفانه تا به امروز نگاه خاص و درستی به آن‌ها نشده است. اگرچه خوشبختانه در اصفهان نگاه مدیران و جامعه نسبت به این افراد در مقایسه با دیگر استان‌های کشور موقعیت بسیار بهتری دارد.

گشتاسبی گفت: ترنس‌ها ممکن است در هنگام مراجعه اولیه با مشکلات متعدد و دیگر ناهنجاری‌ها دست به گریبان باشند. به همین خاطر امروزه متوجه شده‌ایم آن‌ها باید قبل از هر چیز مورد ارزیابی قرار گرفته و از این مشکلات آزاد شوند. در حال حاضر در اصفهان دفترچه‌ای تهیه شده که به وسیله آن ترنس‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به افزایش تعداد برگه‌های این دفترچه از دو برگ به شش برگ ادامه داد: در طی زمان متوجه شدیم که ارزیابی اولیه از ترنسکشوال‌ها بسیار مهم است. چرا که در غیر این صورت آمار خودکشی و پشیمانی‌ بعد از عمل بسیار بالا می‌رود. باید بدانیم که عمل تغییر جنسیت یک عمل کاملا بازگشت‌ناپذیر است.

این همیار پزشکی قانونی گفت: دفترچه‌ای که به کمک آن ترنس‌ها ارزیابی می‌شوند از کودکی می‌تواند رکوردگیری را به صورت مستقیم و غیر مستقیم آغاز کند و همه رفتارهای زنانه یا مردانه فرد را مورد بررسی قرار دهد. مدت زمان این رکوردگیری‌ها توسط پزشکی قانونی تعیین می‌شود و پس از آن فرد برای درمان به مرکز معرفی می‌شود.

گشتاسبی با بیان اینکه درمان ترنس‌ها چهار مرحله دارد، ادامه داد: پیش از شروع درمان باید اطمینان حاصل شود که فرد یک ترنس است. برای مثال از میان ۲۰ نفر که تمایل به تغییر جنسیت دارند شاید افرادی که ترنس هستند به تعداد انگشتان یک دست نباشند. ممکن است فرد افسرده یا دارای اختلال دو قطبی و … باشد. پزشکی قانونی از ما انتظار دارد افرادی که درخواست کذب دارند را شناسایی کنیم.

وی افزود: در مرحله “پیش طول درمان” فرد باید بدن خود و مشکلی که دارد را بپذیرد. برخی رسانه‌ها می‌گویند در ایران افرادی که اختلال جنسی دارند را چنین و چنان می‌کنند. اما تمام‌قد اعلام می‌کنم به هیچ عنوان چنین نیست و افراد ترنس یا دیگر اختلال‌های جنسی را حتی نظام وظیفه می‌شناسد و پذیرفته است.

این روانشناس شخصیت ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته در اصفهان بالغ بر هزار نفر در این مرحله پذیرش شده‌اند. همواره تلاش شده است پیش از هر چیز فرد به آغوش خانواده بازگردد. اما متاسفانه هم چنان ناآگاهی عمومی اصلی‌ترین مشکل است. برخی از ترنس‌ها از خانواده رانده می‌شوند و ناچار به آن‌ها در طول درمان خوابگاه داده می‌شود. در خوابگاه پلیس نیز مرکز را یاری کرده و امنیت آن‌ها را تامین می‌کند.

گشتاسبی گفت: مرحل دوم طول درمان است. مدت درمان نیز بر عهده پزشکی قانونی است. مرحله سوم پذیرش قالب بدنی است و ممکن است فرد متوجه شود در گروهی که فکر می‌کرده قرار ندارد. باید دانست عمل تغییر جنسیت برای یک ترنس الزام است و او برای رفع مشکل راه دیگری ندارد. در مقابل این عمل برای یک فرد سالم از بین رفتن سرنوشت است.

وی ادامه داد: در مرحله سوم تغییر یا در واقع تطبیق جنسی اتفاق خواهد افتاد. اما در این مرحله درمان فرد به پایان نرسیده است. فردی که مشکلات زانو داشته است بعد از عمل زانو نمی‌گوییم شروع به دویدن کند، یک ترنس هم بعد از عمل نیازمند مراقبت است. یعنی چنانچه فرد عمل را انتخاب کرده باشد باید بعد از عمل مورد حمایت قرار گیرد.

این فعال حقوق ترنسکشوال‌ها گفت: مرکز اصفهان تا چند سال بعد از عمل فرد را دنبال می‌کند. در دوران بعد از عمل چراهای بسیاری به سراغ فرد می‌رود و ممکن است باعث پشیمانی یا خودکشی شود. البته اگر مراحل قبلی به درستی پیش رفته باشد این مشکلات به وجود نخواهد آمد.

گشتاسبی افزود: در مرکز اصفهان افراد هر شش ماه تنها ۲۴۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند. در حالی که در برخی شهرها این رقم به چهار میلیون تومان نیز می‌رسد. مشکلات مالی یکی از مشکلات اصلی ترنس‌ها است. متاسفانه به خاطر ماهیت موضوع افراد کمی علاقمند به انجام کارهای خیر در این زمینه هستند.

وی ادامه داد: ناآگاهی باید ریشه‌کن شود. دولت ایران تنها دولت اسلامی در جهان است که این اختلالات را بسیار مترقی و فهیم پذیرفته است. از ابتدای انقلاب ۴۰ سال است که این موضوع در قانون وجود دارد و این افراد کاملا پذیرفته شده هستند. اما متاسفانه عموم مردم نگاه‌های بسیار بدی به این قشر دارند که آن‌ها را سرکوب می‌کنند. هم چنین خانواده‌ها بسیار مهم هستند. گاهی والدین فرزندان خود را به خاطر این اختلال به قتل می‌رسانند.

این همیار پزشکی قانونی گفت: آماری که اعلام شده است این است که سالانه ۲۵۰ نفر در ایران تغییر جنسیت می‌دهند.با این وجود هنوز این عمل یک عمل زیبایی محسوب می‌شود و به این خاطر که پزشکی برای آن تعریف نشده است از سه میلیون تا چهل میلیون تومان در نقاط مختلف ایران از بیمار هزینه اخذ می‌شود. مشهد و تهران بیشتری آمار عمل تغییر جنسیت را دارند.

گشتاسبی افزود: رسانه‌های معاند که به دنبال ایران هراسی هستند اعلام می‌کنند که افراد دارای اختلال جنسی در ایران محدود شده‌اند و مشکلات بسیاری از جانب دولت برای آن‌ها رخ می‌دهد، اما حقیقت این است که یک ترنسکشوال در ایران می‌تواند به راحتی زندگی و پیشرفت کند و تا راس یک سازمان پست گرفته و هیچ محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند این مشکلات برگرفته از اشتباهات طبیعی است. زمانی که جنسیت فرد در دوران جنین در حال شکل‌گیری است مجموعه اتفاقات پیچیده‌ای رخ می‌دهد که ممکن است که اشتباه در روند طبیعی موجب تولد فرد با انواع اختلالات شود. خود فرد در انتخاب این موضوع سهیم نیست.
این روانشناس گفت: دوجنسیتی افرادی هستند که در بدو تولد دارای دو اندام یا اندامی مبهم هستند. اما دوجنسی‌ها افرادی هستند که شاید هرگز هیچ‌کس حتی همسر آن‌ها متوجه مشکل آن‌ها نشود. این افراد از نظر هورمون‌ها سالم هستند و تنها میان بدن و ذهن جنسی آن‌ها فاصله افتاده است.
گشتاسبی خاطرنشان کرد: در دولت فهیمی هم چون ایران برخی مشکلات ساختاری و قانون می‌تواند با یک نشست ساده بر طرف شود. در همین راستا روز به روز مشکلات کمتر می‌شود. امروز نیروی انتظامی، قضات، مسئولان، همه به شکل قابل قبولی در حال پذیرش این قشر از جامعه هستند.


telegram2 files