فقر، شیوع اختلالات روانپزشکی را ۱.۵ برابر می‌کند

فقر، شیوع اختلالات روانپزشکی را ۱.۵ برابر می‌کند
رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به تأثیر آسیب‌های اجتماعی بر سلامت روان مردم گفت: بر اساس شواهد موجود، فقر، شیوع اختلالات روانپزشکی را ۱.۵ برابر و بیکاری، شیوع اعتیاد و اختلالات روانپزشکی را ۲ تا ۴ برابرمی‌کند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، دکترمریم رسولیان در آستانه برگزاری سی و چهارمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهار داشت: از ویژگی‌های همایش امسال این است که رویکرد اجتماعی به سلامت روان به صورت برجسته در این همایش مطرح و مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

وی افزود: سمپوزیومی با موضوع مطالبات سلامت روان از دولتمردان و یک پانل نیز تحت عنوان خشم در سی و چهارمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران خواهیم داشت.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران ادامه داد: نقش عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و سلامت روان قابل تردید نیست و برای پیشگیری از بروز مشکلات در حوزه سلامت روان، توجه ویژه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت روان حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: بر اساس شواهد موجود، بیکاری، شیوع اعتیاد و اختلالات روانپزشکی را ۲ تا ۴ برابر کرده و این یافته موید این است که اختلالات روانپزشکی ارتباط مستقیم با فقر و بیکاری دارد.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران خاطرنشان کرد: روانپزشکان در کاهش بیکاری و فقر نقشی ندارند، ولی وظیفه اجتماعی ما حکم می‌کند تا تاکید کافی بر این موضوع داشته باشیم که برای داشتن جامعه‌ای سالم و پویا باید برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در جهت پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد، در این صورت است که اختلالات روانپزشکی نیز کاهش می‌یابد.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن علمی روانپزشکان ایران، رسولیان گفت: دستگاه‌های زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانپزشکی ناشی از آن نقش دارند که با یک اقدام منسجم و برنامه‌ریزی مدون می‌توان در جهت کاهش این مشکل گام‌های بلندی برداشت.


telegram2 files