آیا سلامت روانی مادر بر­روی حاملگی موثر است؟

آیا سلامت روانی مادر بر­روی حاملگی موثر است؟

طبق گفته ها­­ی محققین سه بیماری شایع روانی یعنی افسردگی، اختلال­های پانیک و اختلال­های اضطرابی، آسیبی به مادر باردار و فرزندش نمی­‌رسانند.

کیمبرلی یونکر استاد دانشگاه یل، بر این باور است که خانواده­‌ها باید آگاه باشند که اگر مادری به این­ دسته اختلالات روانی شایع مبتلا باشد، مشکلی فرزندشان را تهدید نمی­‌کند. او و تیم تحقیقاتی­اش ۲۶۰۰ زن باردار را در بیش­ از ۱۳۷ آزمایش بالینی در ماساچوست و کانکتیکات تحت ­نظر داشتند.

بررسی آن­ها نشان ­داد زمانی­که مادر بیمار اقدام به درمان در زمان بارداری می‌­کند، خطرات جدی جنین را تهدید می­کند. برای مثال در ۶۱ عدد از مجموع ۱۰۰۰ نمونه مادری­ که از داروی بنزودیاپزین استفاده می­‌کند، فرزندش را در معرض تولد با وزن پایین و تنگی نفس قرار می‌­دهد. این دارو که از زاناکس و والیوم و آتیوان تشکیل شده برای اختلال­های پانیک و اضطرابی به­ کار می‌­روند.

در ۵۳ عدد از۱۰۰۰ نمونه دیگر مصرف داروهای ضدافسردگی خاص که مهارکننده بازجذب سروتونین هستند می­تواند تا بیش از ۱ ماه زمان بارداری را کاهش دهد. این داروها از پکسیل، پروزاک و زولافت تشکیل شده ­اند. علاوه بر این افزایش فشارخون و مشکلات عدیده تنفسی از سایر آثار این داروها می­‌باشند.

البته اثر این داروها در ایجاد بیماری به اثبات نرسیده و فقط نوعی ارتباط بین آن­ها مشاهده شده ­است.

بسیاری از مادران باردار خواستار درمان بیماری خود درطول بارداری هستند و تحقیقات نیز آن­ها را از درمان محروم نمی­‌کند؛ بلکه آن­ها باید با هم­کاری با پزشکان متخصص و به­کارگیری عادات غذایی مناسب، ورزش، ترک سیگار و الکل و نهایتا مصرف حداقلی داروها درحد نیاز هم خود و هم جنین را درشرایط مناسبی نگه دارند.

منبع: کانال آگاهی از مغز
MedLinePlus

 

بیشتر بخوانید


telegram2 files