موسیقی شاد گوش کنید و خلاق تر شوید!/ افزایش خلاقیت واگرا با موسیقی

موسیقی شاد گوش کنید و خلاق تر شوید!/ افزایش خلاقیت واگرا با موسیقی

بر اساس مطالعه ی منتشر شده توسط سیمون ریتر از دانشگاه Radboud هلند با همکاری سم فرگوسن از دانشگاه Sydney استرالیا، در ژورنال PLOS ONE، گوش دادن به موسیقی شاد (در مقایسه با سکوت)، میتواند باعث شکل گیری راه حل های نو و خلاقانه تری در ذهن شود.

در دنیای پیچیده امروز که سرعت تغییرات در آن بسیار زیاد است، خلاقیت، کیفیت بسیار مهمی محسوب میشود؛ چرا که به ما این امکان را میدهد تا برای طیف وسیعی از مشکلات به وجود آمده، راه حل های جدیدی را بیابیم و همواره ایده های تازه ای ارائه دهیم. این سوال که “چه چیزی شناخت (تفکر) خلاق را بهبود میبخشد؟” برای مدتهای طولانی مورد مطالعه قرار گرفته است. طبق مطالعات پیشین، فواید موسیقی بر فرآیندهای شناختی مشاهده شده است، اما تاثیر آن به طور خاص بر روی تفکر (شناخت) خلاق مورد مطالعه قرار نگرفته بود.

طراحی آزمایش شناختی

برای این منظور، محققان از ۱۵۵ نفر شرکت کننده خواستند تا پرسشنامه هایی را پر کنند و سپس آنها را به گروه هایی برای انجام آزمایش تقسیم کردند. هر گروه به یکی از چهار نوع موسیقی مختلف گوش کردند، موسیقی ها، بنا بر ارزش احساسی آنها (مثبت یا منفی) و میزان تحریک شناختی (زیاد یا کم)  به دسته های آرامش بخش، شاد، غمگین و نگران کننده تقسیم بندی شدند. لازم به ذکر است که یک گروه کنترل هم به سکوت گوش دادند. پس از اینکه موسیقی شروع به پخش شدن کرد، شرکت کنندگان به انجام فعالیت های شناختی متفاوتی مشغول شدند که تفکر خلاق همگرا و واگرا را در آنها مورد آزمایش قرار میداد. شرکت کنندگانی که تنها یک راه حل را به عنوان بهترین راه حل ممکن، برای یک مساله (فعالیت) ارائه کردند، نمره ی بالاتری در خلاقیت همگرا کسب کردند. اما افرادی که بدیع ترین و مفید ترین راه حل ها (چند مورد راه حل) را برای یک مساله (فعالیت) پیشنهاد کردند، نمره ی بیشتری در خلاقیت واگرا گرفتند.

نتایج این مطالعه و موسیقی های مورد استفاده

محققان دریافتند که گوش دادن به موسیقی های شاد، خلاقیت واگرا را در مقایسه با گوش کردن به سکوت، بیشتر افزایش میدهد. دقت کنید که عبارت موسیقی شاد در این آزمایش، به موسیقی کلاسیک با ارزش مثبت و میزان تحریک شناختی بالا اشاره دارد. نویسندگان این مطالعه پیشنهاد میکنند که متغیرهای دخیل در شرایط پخش موسیقی شاد، احتمالا موجب افزایش انعطاف پذیری فکری شده و به همین دلیل، راه حل های بیشتری به ذهن فرد میرسد، این در حالی است که شرکت کنندگانی که در سکوت مشغول فعالیت هستند، این راه حل ها به راحتی به ذهنشان خطور نکنند. لیست موسیقی های استفاده شده در جدول زیر قابل مشاهده است:

این مطالعه نشان داد که تفکر خلاق میتواند توسط موسیقی افزایش پیدا کند؛ مطالعات آینده میتوانند روی چگونگی تاثیر انواع موسیقی های محیطی (ambient) روی خلاقیت تمرکز کرده و شرکت کنندگانی از فرهنگ های مختلف، گروه های سنی مختلف و سطح تجربه ی موسیقی متفاوت را در آزمایشات خود وارد کنند. نویسندگان این پژوهش پیشنهاد میکنند که میتوان از موسیقی به عنوان روشی ارزان و موثر، در محیط های علمی و سازمانی مختلف برای افزایش تفکر خلاق استفاده شود.

منبع :

سایت نوروسافاری به نقل از بخش خبری سایت Scimex



لینک گزارش خبری در سایت  Scimex:

How listening to happy music can stimulate creativity

لینک مقاله پژوهشی در ژورنال PLOS ONE:

Happy creativity: Listening to happy music facilitates divergent thinking


telegram2 files